ניתחתי בבלוג שלי קליפים מופלאים ויצירתיים, אבל אני חושבת שאף אחד מהם לא מגיע לרמת הגאונות של Sledgehammer שהוציא הזמר הבריטי פיטר גבריאל ב-1986.
לא רק שהשיר המעולה הזה הגיע למקומות הראשונים במצעדים, הקליפ זכה ב- 9 פרסי MTV, בפרס הבריטס לקליפ הבריטי הטוב ביותר והיה מועמד לשלושה גראמיז.
הנתון החשוב ואולי המפתיע ביותר, הוא שהקליפ , עד היום, מחזיק בשיא ההקרנות ב-MTV, יותר מכל קליפ אחר בהיסטוריה.
גבריאל התחיל את דרכו כזמר וכחלילן (!) של להקת ג'נסיס, כשהייתה להקת פרוג-רוק, לפני עידן פיל קולינס. לאחר שפרש מהלהקה לטובת קריירת סולו הוציא מספר אלבומים, אבל ההצלחה המסחרית הגיעה רק כשהוציא ב-1986 את אלבום המופת So . אלבום שהכיר לעולם את אחד השירים הרומנטיים ביותר (בעיני) In your eyes, את הדואט היפהפה עם קייט בוש Don't give up ואת Red rain העוצמתי.
הקליפ של Sledgehammer בוים על ידי סטיבן ריי ג'ונסון שביים לגבריאל גם את Steam. הקליפ עשוי ברובו מאנימציית פלסטלינה שנוצרה על ידי אולפני ארדמן והאחים קוואי שהזכרתי בפוסט הקודם.
אולפני ארדמן אחראים על סרטי וולאס וגרומיט הגאוניים .
טכניקת הסטופ-מושן בעיקרה היא הזזת עצמים, צילומם והקרנה של הצילומים ברצף ליצירת תנועה ממשית. לסטופ-מושן היסטוריה ארוכה בקולנוע והעדות הראשונה לכך היא בסרט מ-1897! אחת מהצורות של סטופ מושן היא הקליי-מושן, אנימציית פלסטלינה שניכרת היטב בקליפ של גבריאל.
בקליפ יש כמה אזכורים אמנותיים, ברובם סוריאליסטים :
הראשון הוא הסוריאליסט הבלגי רנה מגריט
המצב האנושי, 1933
רודולף השני כורטומנוס, 1590
סתיו, 1573
אביב, 1573
עוד הבלחה אמנותית היא של ג'קסון פולוק, האמן האקספרסיוניזם המופשט שהתפרסם בזכות טכניקת התזת הצבע שלו
מספר 8, 1949
באופן כללי הסגנון של הקליפ שואב השראה רבה מאמן הפלסטלינה הצ'כי יאן סוואנקמאייר אשר יוצר סרטונים סוריאליסטים שהשפיעו רבות על עבודתם של האחים קוואי , שכאמור יצרו במשותף עם אולפני ארדמן את סלדג'האמר.
כמה עבודות של סוואנקמאייר
מזכיר את ארצ'ימבולדו.... מצחיק שהכול סובב סביב אותם מקורות השראה
וכמה דימויים מהקליפ , בעיני בהשראה של סוונקמאייר
הקליפ המופלא הזה השפיע על דורות של במאי קליפים, שיצרו בהשראתו בסטופ-מושן, הנה פוסט עם כמה דוגמאות נחמדות כולל זו של אורן לביא הישראלי.
אנקדוטה לסיום - האנשים שמקיפים את גבריאל בסוף הקליפ מורכבים מהאנימטורים וממשפחתו של גבריאל.
תהנו מהקליפ המלא
כמו תמיד אשמח לתגובות ומנוים חדשים.
חג שמח!
לא רק שהשיר המעולה הזה הגיע למקומות הראשונים במצעדים, הקליפ זכה ב- 9 פרסי MTV, בפרס הבריטס לקליפ הבריטי הטוב ביותר והיה מועמד לשלושה גראמיז.
הנתון החשוב ואולי המפתיע ביותר, הוא שהקליפ , עד היום, מחזיק בשיא ההקרנות ב-MTV, יותר מכל קליפ אחר בהיסטוריה.
גבריאל התחיל את דרכו כזמר וכחלילן (!) של להקת ג'נסיס, כשהייתה להקת פרוג-רוק, לפני עידן פיל קולינס. לאחר שפרש מהלהקה לטובת קריירת סולו הוציא מספר אלבומים, אבל ההצלחה המסחרית הגיעה רק כשהוציא ב-1986 את אלבום המופת So . אלבום שהכיר לעולם את אחד השירים הרומנטיים ביותר (בעיני) In your eyes, את הדואט היפהפה עם קייט בוש Don't give up ואת Red rain העוצמתי.
הקליפ של Sledgehammer בוים על ידי סטיבן ריי ג'ונסון שביים לגבריאל גם את Steam. הקליפ עשוי ברובו מאנימציית פלסטלינה שנוצרה על ידי אולפני ארדמן והאחים קוואי שהזכרתי בפוסט הקודם.
אולפני ארדמן אחראים על סרטי וולאס וגרומיט הגאוניים .
טכניקת הסטופ-מושן בעיקרה היא הזזת עצמים, צילומם והקרנה של הצילומים ברצף ליצירת תנועה ממשית. לסטופ-מושן היסטוריה ארוכה בקולנוע והעדות הראשונה לכך היא בסרט מ-1897! אחת מהצורות של סטופ מושן היא הקליי-מושן, אנימציית פלסטלינה שניכרת היטב בקליפ של גבריאל.
השימוש בטכניקת סטופ-מושן בקליפים היא לא תקדים של גבריאל, והופיעה קודם גם בקליפ של Road to Nowhere של ה- Talking Heads . ההבדל הוא שבקליפ (שבויים גם הוא על ידי ג'ונסון) הטכניקה מהווה חלק קטן בעוד שאצל גבריאל כמעט ואין קטע בקליפ שהוא ללא סטופ-מושן.
הקליפ מתחיל בתמונה של זרעונים שמתאגדים סביב ביצית, עם תחילת הביט מתפתח במהירות אדם שמתברר כפיטר גבריאל עצמו.
לאחר מכן מילות השיר "מאוירות" על ידי הקליי-מושן ומקבלות משמעות חזותית . מילות השיר מלאות במטאפורות שעוסקות בסקס, דבר שלא תמיד קולטים שצופים בו בפעם הראשונה (רכבת הקיטור הזו? סמל פאלי).
הקליפ מלא בפרטים וכולל גם כמה אזכורים אמנותיים מעניינים ועשוי כולו ביד! נתון מדהים ביחס לאפקטים הממוחשבים של היום והסיבה שהכנת הקליפ ארכה כשלושים ימים.
הקליפ מלא בפרטים וכולל גם כמה אזכורים אמנותיים מעניינים ועשוי כולו ביד! נתון מדהים ביחס לאפקטים הממוחשבים של היום והסיבה שהכנת הקליפ ארכה כשלושים ימים.
.
גבריאל ששר כל הברה למצלמה , נצבע, מוקף ברכבות צעצוע ועוד, סיפר שהעבודה על הקליפ הייתה "אחת החוויות המכאיבות של חייו". בקליפ יש כמה אזכורים אמנותיים, ברובם סוריאליסטים :
הראשון הוא הסוריאליסט הבלגי רנה מגריט
עתיד הפסלים, 1937.
המצב האנושי, 1933
ארצ'ימבולדו התפרסם כשיצר פורטרטים שהורכבו מחפצים או מפירות וירקות שנבחרו בקפידה עקב סמליותם, שאין ספק שהשפיע על עבודותיו של חנוך פיבן הישראלי.
רודולף השני כורטומנוס, 1590
סתיו, 1573
אביב, 1573
עוד הבלחה אמנותית היא של ג'קסון פולוק, האמן האקספרסיוניזם המופשט שהתפרסם בזכות טכניקת התזת הצבע שלו
מספר 8, 1949
באופן כללי הסגנון של הקליפ שואב השראה רבה מאמן הפלסטלינה הצ'כי יאן סוואנקמאייר אשר יוצר סרטונים סוריאליסטים שהשפיעו רבות על עבודתם של האחים קוואי , שכאמור יצרו במשותף עם אולפני ארדמן את סלדג'האמר.
כמה עבודות של סוואנקמאייר
מזכיר את ארצ'ימבולדו.... מצחיק שהכול סובב סביב אותם מקורות השראה
וכמה דימויים מהקליפ , בעיני בהשראה של סוונקמאייר
הקליפ המופלא הזה השפיע על דורות של במאי קליפים, שיצרו בהשראתו בסטופ-מושן, הנה פוסט עם כמה דוגמאות נחמדות כולל זו של אורן לביא הישראלי.
אנקדוטה לסיום - האנשים שמקיפים את גבריאל בסוף הקליפ מורכבים מהאנימטורים וממשפחתו של גבריאל.
תהנו מהקליפ המלא
כמו תמיד אשמח לתגובות ומנוים חדשים.
חג שמח!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה