יום שבת, 23 במרץ 2013

ניתוח חזותי של Peter Gabriel - Sledgehammer

ניתחתי בבלוג שלי קליפים מופלאים ויצירתיים, אבל אני חושבת שאף אחד מהם לא מגיע לרמת הגאונות של Sledgehammer  שהוציא הזמר הבריטי פיטר גבריאל ב-1986.
לא רק שהשיר המעולה הזה הגיע למקומות הראשונים במצעדים, הקליפ זכה ב- 9 פרסי MTV, בפרס הבריטס לקליפ הבריטי הטוב ביותר והיה מועמד לשלושה גראמיז.
הנתון החשוב ואולי המפתיע ביותר, הוא שהקליפ , עד היום, מחזיק בשיא ההקרנות ב-MTV, יותר מכל קליפ אחר בהיסטוריה.

גבריאל התחיל את דרכו כזמר וכחלילן (!) של להקת ג'נסיס, כשהייתה להקת פרוג-רוק, לפני עידן פיל קולינס. לאחר שפרש מהלהקה לטובת קריירת סולו הוציא מספר אלבומים, אבל ההצלחה המסחרית הגיעה רק כשהוציא  ב-1986 את  אלבום המופת So . אלבום שהכיר לעולם את אחד השירים הרומנטיים ביותר (בעיני)  In your eyes,   את הדואט היפהפה עם קייט בוש Don't give up  ואת Red rain  העוצמתי.

הקליפ של Sledgehammer  בוים על ידי סטיבן ריי ג'ונסון  שביים לגבריאל גם את Steam. הקליפ עשוי ברובו מאנימציית פלסטלינה שנוצרה על ידי אולפני ארדמן והאחים קוואי שהזכרתי בפוסט הקודם. 
אולפני ארדמן אחראים על סרטי וולאס וגרומיט הגאוניים .





טכניקת הסטופ-מושן בעיקרה היא הזזת עצמים, צילומם והקרנה של הצילומים ברצף ליצירת תנועה ממשית. לסטופ-מושן היסטוריה ארוכה בקולנוע והעדות הראשונה לכך היא בסרט מ-1897! אחת מהצורות של סטופ מושן היא הקליי-מושן, אנימציית פלסטלינה שניכרת היטב בקליפ של גבריאל.
השימוש בטכניקת סטופ-מושן בקליפים היא לא תקדים של גבריאל, והופיעה קודם גם בקליפ של Road to Nowhere  של ה- Talking Heads . ההבדל הוא שבקליפ (שבויים גם הוא על ידי ג'ונסון) הטכניקה מהווה חלק קטן בעוד שאצל גבריאל כמעט ואין קטע בקליפ שהוא ללא סטופ-מושן. 

הקליפ מתחיל בתמונה של זרעונים שמתאגדים סביב ביצית, עם תחילת הביט מתפתח במהירות אדם שמתברר כפיטר גבריאל עצמו. 
לאחר מכן מילות השיר "מאוירות" על ידי הקליי-מושן ומקבלות משמעות חזותית . מילות השיר מלאות במטאפורות שעוסקות בסקס, דבר שלא תמיד קולטים שצופים בו בפעם הראשונה (רכבת הקיטור הזו? סמל פאלי).
הקליפ מלא בפרטים וכולל גם כמה אזכורים אמנותיים מעניינים ועשוי כולו ביד! נתון מדהים ביחס לאפקטים הממוחשבים של היום והסיבה שהכנת הקליפ ארכה כשלושים ימים. 
גבריאל ששר כל הברה למצלמה , נצבע, מוקף ברכבות צעצוע ועוד, סיפר שהעבודה על הקליפ הייתה "אחת החוויות המכאיבות של חייו".


בקליפ יש כמה אזכורים אמנותיים, ברובם סוריאליסטים :

הראשון הוא הסוריאליסט הבלגי רנה מגריט



עתיד הפסלים, 1937.

René Magritte - The Future of Statues, 1937





המצב האנושי, 1933 

zentrifuge:

René Magritte - La Condition Humaine (The Human Condition), 1933




השפעה נוספת מגיעה מ"הסוריאליסט הרנסאנסי", ג'יוזפה ארצ'ימבולדו .
ארצ'ימבולדו התפרסם כשיצר פורטרטים שהורכבו מחפצים או מפירות וירקות שנבחרו בקפידה עקב סמליותם, שאין ספק שהשפיע על עבודותיו של חנוך פיבן הישראלי.





רודולף השני כורטומנוס
, 1590
File:Arcimboldovertemnus.jpeg

סתיו, 1573

אביב, 1573




עוד הבלחה אמנותית היא של ג'קסון פולוק, האמן האקספרסיוניזם המופשט  שהתפרסם בזכות טכניקת התזת הצבע שלו










מספר 8, 1949

באופן כללי הסגנון של הקליפ שואב השראה רבה מאמן הפלסטלינה הצ'כי יאן סוואנקמאייר  אשר יוצר סרטונים סוריאליסטים שהשפיעו רבות על עבודתם של האחים קוואי , שכאמור יצרו במשותף עם אולפני ארדמן את סלדג'האמר.

כמה עבודות של סוואנקמאייר


מזכיר את ארצ'ימבולדו.... מצחיק שהכול סובב סביב אותם מקורות השראה








וכמה דימויים מהקליפ , בעיני בהשראה של סוונקמאייר






petergabrielsledgehammer






הקליפ המופלא הזה השפיע על דורות של במאי קליפים, שיצרו בהשראתו בסטופ-מושן, הנה פוסט עם כמה דוגמאות נחמדות כולל זו של אורן לביא הישראלי. 

אנקדוטה לסיום - האנשים שמקיפים את גבריאל בסוף הקליפ מורכבים מהאנימטורים וממשפחתו של גבריאל.

תהנו מהקליפ המלא




כמו תמיד אשמח לתגובות ומנוים חדשים.

חג שמח!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...