יום שני, 27 בינואר 2014

פולקלור רוסי

שלום לכולם,
אני רוצה להודות על כל ההודעות מחממות הלב שאתם שולחים לי, על כמה שאתם נהנים מהבלוג ומחכים לפוסטים חדשים, זה מאוד כיף :) תודה גם על ההצעות המעניינות לפוסטים, מבטיחה שלכל דבר יגיע זמן ואשתדל להתייחס להכול, יש לי פשוט המון רעיונות שאני רוצה לכתוב עליהם לפני כן ...

אחד הנושאים שרציתי להתעסק בו כבר המון זמן הוא פולקלור רוסי. כמו שבטח הבנתם מהפוסטים הקודמים אני ממוצא רוסי-אוקראיני. ההורים שלי עלו מברית המועצות בשנות השבעים וכמו הרבה יוצאי בריה"מ אחרים, גם לי הקריאו מעשיות (Skazki) רוסיות בילדות.
אני זוכרת איך סבתי היקרה ז"ל, יבה, הקריאה לי מספר מעשיות גדול וישן (שאני שומרת עד היום) סיפורים קסומים על מלכים, נסיכים ונסיכות, ציפור אש מרהיבה, מכשפה רעה והרבה אנשים שקוראים להם איוון.
רציתי לדבר קצת על הפולקלור הזה באופן כללי ולהכיר אותו לקהל הישראלי וכמובן להחזיר לילדות כמה יוצאי בריה"מ שקוראים את הבלוג :-)

באופן כללי כפי שכתבתי אני מעוניינת להמשיך באקדמיה לתואר שני ודוקטורט ולחקור אמנות רוסית מהמאה ה-19 ואולי גם פולקלור רוסי, אבל עוד לא בטוחה מתי אעשה את זה.

Victor Vasnetsov Tsarevich, Ivan riding the Grey Wolf, 1889
Photo: ‎עוד טעימה מהפוסט המתקרב 

Victor Vasnetsov Tsarevich,  Ivan riding the Grey Wolf, 1889‎


כשאני מדברת על פולקלור רוסי אני מתייחסת בעיקר למעשיות, (שהן חלק מהותי בתרבות הרוסית עד ימיניו) שעובדו לסרטים, אנימציה, יצירות ספרותיות וכמובן ליצירות אמנות. שורשי מעשיות אלה  נמצאים באמונות הפגאניות של העמים הסלאביים העתיקים לפני בוא הנצרות.

הסלאבים כיום הם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באירופה, הם התיישבו בסביבות צפון מערב אוקראינה במאה ה-5.
מקורם לא ידוע, יכול להיות שהם צאצאים של שבטים גרמאניים שנדדו לאיזור. הם היו חברה חקלאית שחייתה בשבטים.
מקור שמם מגיע כנראה מ-slovo שבשפות הסלאביות המודרניות אומר "מילה" והמשמעות הקדומה היא "שפה". משמע סלאבים הם "דוברי שפה" בניגוד ל NEMTZI - אילמים -עמים שאינם דוברי סלאבית או אדם זר (ברוסית:не мой), מונח שמשתמשים בו גם היום לתיאור הגרמנים  (Немцы ברוסית).
עם התמוטטותה של האימפריה הרומית בסוף המאה ה-5, ועלייתם של ההונים, נדדו השבטים הסלאביים מערבה. תחומי התיישבותם היו בין נהר הוולגה במזרח, נהר האלבה במערב ועד חצי האי הבלקני בדרום. השטחים הגדולים בהם התפרשו הביא לכך שהסלאבים עצמם התפלגו לקבוצות - "סלאבים מזרחיים" , "סלאבים מערביים" ו"סלאביים דרומיים".
בפוסט הזה אתמקד בסלאבים המזרחיים, שהם האבות הקדמונים של הרוסים (ועמים נוספים באיזור).

במאה ה-9 שבט רוס , שהגיע מצפון שבדיה פלש אל הנסיכויות הסלאביות והקים את נסיכות קייב-רוס, מדינה סלאבית-ויקינגית שהייתה הבסיס לאימפריה הרוסית. השפעת הכנסייה הביזנטית הגיעה אל הסלאבים המזרחיים, שהתנצרו והצטרפו לכנסייה הארתודוקסית המזרחית (בעוד שבהשפעת מסיונרים צרפתים ואירים, הסלאבים המערביים הצטרפו לכנסיה הקתולית).

Alfons Mucha, Slavs in their Original Homeland: Between the Turanian Whip and the sword of the Goths, 1912
ציור אחד מתוך בסדרת 20 הציורים המונומנטליים של מוחה, אשר תאר את ההיסטוריה של הסלאבים בדגש על צ'כיה.

File:Slovane v pravlasti 81x61m.jpg




המיתולוגיה הסלאבית התפתחה לפני יותר מ-3000. מכיוון שאין עדויות למקורות ראשוניים סלאביים בטרם התנצרותם, עברו הסיפורים, האמונות והמסורות עברו מפה לאוזן, מדור לדור. הסלאבים היו פגאניים וסגדו לאלי טבע. בהמשך, כשהשבטים התפתחו ליחידות מדיניות, אלים מסוימים הפכו לחשובים יותר מאחרים, אצל הסלאבים המזרחיים האל הראשי היה פרון.  Perun  בשפות סלאביות רבות הוא "רעם" או "חזיז ברק".
פרון היה אל הרעם, הברק והגשם, אל השמש, הירח והכוכבים ובעיקר - אל האש. אפשר להקביל אותו לשילוב של זאוס ואפולו במיתולוגיה היוונית,  ובעיקר לאל ת'ור במיתולוגיה הנורדית . פרון היה גם מגינם של הנרדפים והנוקם במפירי ההסכמים (ואנו יודעים זאת משום שבהסכמים שחתמו הרוסים עם הביזנטים במאה ה-10, נשבעו הרוסים בשמו של פרון)

פסל עץ של פרון


פרון מתואר כאיש מזוקן, רכוב על מרכבה שרתומה לעזים ומחזיק בידיו גרזן אדיר. הגרזן יושלך על רשעים ותמיד יחזור לידיו. מאפיינים אלה מתקיימים גם אצל ת'ור.

 Mårten Eskil Winge, Thor's Battle Against the Jötnar ,1872

File:Mårten Eskil Winge - Tor's Fight with the Giants - Google Art Project.jpg



הסאלבים נהגו לצייר את סמלו של פרון כקמיע הגנה.

נרתיק ממערב אוקראינה מהמאה ה-19, עליו מצויר סמלו של פרון




לפי המיתולוגיה הסלאבית, העולם מיוצג ע"י עץ קדוש, בדר"כ אלון, שענפיו וגזעו ייצגו את עולם האלים והאדם, ושורשיו את עולם המתים. פרון שלט על עולם החיים ויוצג באמנות בדר"כ כנשר היושב על צמרתו של העץ, משקיף ושומר מלמעלה. בעוד שבשורשי העץ שכן נחש/דרקון רשע - היה זה ולס, Veles, אל העולם התחתון.
ולס היה אל ערמומי, שזוהה לא רק עם העולם התחתון והמוות אלא גם עם קסם, מוסיקה ומים. אפשר להגיד שהוא מקביל להרמס במיתולוגיה היוונית וללוקי במיתולוגיה הנורדית. בדומה למאבק של ת'ור ולוקי,  במיתולוגיה הסלאבית, ישנו מאבק בין פרון לולס, המייצגים את הטוב והרע בהתאמה.

תבליט על כנסייה בקראוטיה הציג את המאבק בין פרון לולס



ולס הרבה להרגיז את פרון בכך שהיה גונב לו את אשתו, ילדיו או טירתו.  פרון רדף אחרי ולס והשליך עליו ברקים מהשמים, שברח והפך את עצמו לחיות שונות או הסתתר מאחורי בתים ואנשים.
בכל פעם שברק הבזיק בשמיים, האמינו הסלאבים כי היה זה פרון שיורה בולס. בסופו של דבר פרון היה מביס את ולס, ואז חוזר לצמרת העץ ואומר - Ну, там твое место, там сабе будь! (נו, שם מקומך ושם תשאר!)
הרעיון של אל שנלחם ברע למען הסדר הקוסמי היה מאוד מרכזי בתרבות הסלאבית והשפיע על התפיסה הנוצרית של האל הנאבק בשטן (וכפי שרואים בתמונה למעלה של הכנסייה בקרואטיה, הגיע גם לאמנות נוצרית-מזרחית).

איור מודרני של פרון




עם בוא הנצרות, האמונה בפרון הצטמצמה וכוחותיו עברו לקדוש נוצרי מקומי "אליהו יורה הרעמים" (Ilija Gromovnik), שהתבסס חלקית על הנביא אליהו התנ"כי.  אליהו הסלאבי שט במרכבה בשמיים ושלט במזג האוויר, בדיוק כמו פרון. דמותו של ולס התגלגלה בנצרות לדמותו של השטן כמובן, כשהחלקים הסימפטיים יותר בדמותו התגלגלו לקדוש הנוצרי בלאסי (Saint Blaise). הכנסייה הראשונה שהוקדשה לו, נבנתה על מקדש פגאני לולס, והדמיון בשמות אינו מקרי כמובן.
המיתולוגיה הסלאבית עשירה מאוד באלים ומנהגים שקשורים אליהם, ואכן כשהסלאבים התנצרו בימי הביניים, רבים מהם המשיכו לדבוק באמנותיהם הפגאניות לצד הנצרות, אותה ראו כ"תוספת" ולא כתחליף.

חוקרים שעסקו בניתוח הפולקלור הסלאבי חילקו אותו לשני סוגים:

הראשון הוא מעשיות על יצורים על טבעיים, שירים ואגדות על גיבורים ואמונות תפלות בשדים ורוחות.

בין 1855-1863 אסף ופרסם אלכסנדר אפאנסייב אסופה של מעשיות סלאביות, בדומה לעבודתם של האחים גרים. לאסופה זו הייתה השפעה ענקית על חקר בפולקלור הסלאבי , ומרבית המעשיות שכל ילד רוסי מכיר - מגיע במקור מאסופה זו.

כריכת אחת המהדורות של הספר



את המהדורות השונות איירו מאיירים שנחשבים למייצגים של תור הזהב באיור הרוסי , שהתקיים במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20.

Ivan Bilibin








Yelena Polenova

diagnosednostalgia:  Yelena Dmitryevna Polenova  The Serpent   1895 - Oil on canvas
File:Polenova Ivan Tsarevich.jpg


Ernest Lissner






Yuri Vasnetsov





מעשייה שאני אוהבת במיוחד היא על "ציפור האש" , ציפור קסומה וזוהרת שמביאה ברכה אך גם גורל רע למי שתופס אותה.  הציפור מתוארת כגדולה, עם נוצות בצבעי אדום צהוב וכתום בוהקים כאש. הנוצות ממשיכות לזהור גם כשנתלשות מהציפור, ונוצה אחת יכולה להאיר חדר שלם. ציפור האש הייתה גם ההשראה למוסיקה לבלט באותו השם, שהולחנה על ידי המלחין איגור סטרווינסקי.

קטע מהבלט




איור מקסים של איוון ביליבין




Victor Vasnetsov, Ivan Tsarevich with a caged firebird, 1880




בילדותי הכרתי רק מעשייה אחת שכללה את ציפור האש, אבל מסתבר שהיא דמות חוזרת בכמה מעשיות ובכולן יש לה תפקיד זהה - מושא נכסף של הגיבור.

ויקטור וסנצוב, שצייר את היצירה למעלה, היה אחד האמנים הבולטים בתקופתו שהתעסק בנושאים של פולקלור רוסי, והרבה לצייר סצינות מתוך מעשיות .



Victor Vasnetsov, Alenyushka, 1880



 1879-81, Victor Vasnetsov, Three Tsarevnas of the underground Kingdom

פרט מתוך הציור הנהדר הזה



מעבר לאיורים המקסימים, המעשיות השונות עובדו גם לסרטי אנימציה , הנה מבחר (עם כתוביות באנגלית)




 הסגנון והאנימציה של הסרטון הבא מאוד מזכירים את האיורים של איוון ביליבין. (ויש את כל החלקים ביוטיוב)



מעשייה חמודה היא "קולובוק" , על עוגה קטנה/פאנקייק שלפתע קיבלה חיים, התגלגלה הרחק מהבית של סבא וסבתא ונפגשה בדרך עם חיות שונות. אם זה נשמע לכם מוכר, זה לא מקרי.  "קולובוק" התגלגלה עד לישראל, והפכה כאן ל"לביבה שהתגלגלה" שמספרים בעיקר בחנוכה




סרטון אנימציה מקסים על קולובוק בסטופ מושן



מעבר למעשיות הנהדרות , שרשימה  חלקית שלהם תוכלו למצוא כאן  המיתולוגיה הסלאבית מלאה ביצורים מיתיים שתועדו גם הם באמנות.

האלקונוסט היא יצור עם גוף של ציפור ופני אישה יפה, בדרך כלל מתוארת עם כתר על ראשה. האלקונוסט מקסימה את בני האדם בשירתה וחיה בגן העדן עם שותפתה סירין, גם היא בעלת פני אישה וגוף של ציפור. אלקונוסט מטילה את ביציה בעומק הים ולאחר שבוע הם צפים על המים, כשזה קורה הים רגוע.  שתיהן למעשה התגלגלו לפולקלור הסלאבי מהמיתולוגיה היוונית - שמה של אלקונוסט מגיע מהאלה אליקון, שנהפכה על ידי האלים לשלדג. שמה של סירין מגיע מהסירנות, שגם הן היו חצי ציפורים חצי נשים שפיתו גברים בישרתן המפנטת אל מותם. ככל הנראה, הסיפורים על הסירנות הגיעו לממלכת קייב רוס בימי הביניים על ידי סוחרים פרסיים. סירין מתוארת בדרך כלל כשהילה מקיפה את ראשה.

כתב יד עם איור של אלקונוסט מהמאה ה-19

File:Sirin lubok1.jpg

כתב יד עם איור של סירין מהמאה ה-18

File: Syrian popular prints XVIII.jpg


הצייר ויקטור וסנצוב צייר את שתי הציפורים בגן העדן כשאלקונוסט היא ציפור הצער וסירין היא ציפור השמחה. התיאור מגיע ככל הנראה ממיתוס מקומי.

Victor Vasnetsov. Sirin and Alkonost; The Birds of Joy and Sorrow. 1896.


דמות מעניינת נוספת היא הדומובויי, שדון בית המתואר כאיש קטן ומזוקן, לפעמים ככזה שיכול לקחת את מראה בעלי הבית או חיות המחמד, ולפעמים כמפלצת. שדון הבית שומר על הבית וישביו, אלא אם כן מרגיזים אותו ואז הוא מעולל מעשי קונדס. סלאבים שהאמינו בדומובוי נהגו להשאיר לו פירורי אוכל במטבח ולקרוא לו כשיש איום על הבית. האמינו כי יש לפנות אליו בשם "אדון" כשחוזים בו ולתת לו את הכבוד הראוי. הדומובויי נוהג לשכון מתחת לדלת או לתנור והוא נמצא בכל בית. אגב, יוטיוב מלא בעדויות של רוסים על הדומובויי שמסתתר להם בבית.. האמונה החזקה בהם נשמרה עד ימינו...


Ivan Bilibin, Domovoy, 1934

Domovoi.jpg



סרטון סטופ-מושן חמוד על דאמאבוי,  לצערי לא הצלחתי למצוא עם כתוביות באנגלית



היצורים המיתיים אינם רק חמודים וכמובן שיש נגיעה בצד האפל. הדמות המרכזית ביותר לטעמי בהקשר זה במעשיות הרוסיות היא המכשפה באבא יאגא. "באבא" ברוסית היא אישה זקנה, או סבתא, "יאגא" מגיע כנראה ממילים דומות בשפות סאלביות , כמו jędza בפולנית, שמשמעותה "מכשפה".
 הדמות מוזכרת לראשונה באופן כתוב בסוף המאה ה-18, בספר בו מוזכרת רשימת אלים סלאביים עם המקבילה הרומית שלהם (פרון=יופיטר), אלם באבא יאגא אינה מקבלת שום השוואה , מה שמעיד על הייחודיות המקומית שלה.

לבאבא יאגה מאפיינים קבועים שחוזרים על עצמם - היא מכשפה זקנה ומפחידה, גרה בבקתה העומדת על רגלי תרנגולת, רוכבת על עלי ומכתש או על מטאטא. בגרסאות מסוימות היא מופיעה עם שתי אחיותיה, שלכולן קוראים באבה יאגא.
באבא יאגא נוהגת לחטוף ילדים כדי לאכול אותם ומנסה לחבל בתוכניותיו של הגיבור. היא מופיעה במעשיות רבות ותועדה גם ביצירות אמנות שונות.


Ivan Bilibin, Vasilisa, 1899

הגיבורה ואסיליסה עומדת ליד ביתה של באבא יאגא שהעומד על רגלי תרנגולת ומוקף בגולגלות.
File:Vasilisa.jpg


Ivan Bilibin, Baba Yaga, 1902

File:Bilibin. Baba Yaga.jpg

קטע מסרט עם באבא יאגה, לא באמת צריך להבין רוסית בשביל להבהל ממנה




דמויות פולקלוריסטיות מהותיות מאוד שמתקשרות ל"נובי גוד", ראש השנה האזרחית ברוסיה וסביבתה הם "דד מורוז" (סבא כפור) ו"סנייגורצ'קה" (שלגיה)



 למרות הדמיון, דד מורוז אינו סנטה קלאוס - אך מושפע ממנו. מקורו נמצא במיתולוגיה הסלאבית, באלים כמו Pozvizd, אל מזג האוויר הטוב והרע. Zimnik אל החורף ו-Korochun, אל מהעולם התחתון השולט על הכפור. דמותו המוקדמת לא הייתה חביבה כלל, ונהגו לייחס לה חיבה להקפאת אנשים וחטיפת ילדים בשק ענק. הורי הילדים היו צריכים לתת לו "כופר" בדמות מתנות בכדי שיחזיר אותם. עם השפעות הכנסייה המזרחית האורתודוקסית , דמותו של דד מורוז השתנתה כליל והושפעה מסיינט ניקולס הפלמי, האבטיפוס של סנטה קלאוס (ולכן הרבה פעמים מצויר גם עם מעיל אדום, אם כי במקור הוא כחול).
החל מהמאה ה-19 דמותו ותכונותיו של דד מורוז הובנו דרך הספרות , בעיקר במעשייה Snegurochka   של אלכסנדר אוסטרובסקי. בסוף המאה ה-19, דד מורוז היה כבר אחת הדמויות המיתיות הפופולאריות ביותר ברוסיה ומזוהה חג המולד.
עם המהפיכה, דמותו של דד מורוז זוהתה עם הכנסייה והוקצתה יחד עם חג המולד הנוצרי, אך בכל זאת נשארה לככב בנובי גוד, החג האזרחי שהחליף את חג המולד. 


דמותם של דד מורוז וסנייגורצ'קה אף שולבה במודעות סובייטיות לכבוד הנובי גוד שעוצבו בהשראת סצינת לידת ישו , כשסנייגורצ'קה בתפקיד מריה, דד מורוז כיוסף ודמות נוספת - "תינוק השנה החדשה" (פרסונופיקציה של השנה החדשה), כישו. (לצערי לא הצלחתי למצוא אותן ברשת, אבל דוגמא זו רק מלמדת את הנסיון להחליף את הנצרות בדמויות "חילוניות", שהן למעשה פגאניות במקור..)

עוד דוגמאות סובייטיות משעשעות היא כרטיסי ברכה שמשלבים בין הישגי התעופה בחלל של בריה"מ לבין דד מורוז 




 דמותו של דד מורוז אינה מוגבלת רק לרוסיה, אלא קיימות לה מקבילות בכל רחבי בריה"מ לשעבר, כך למשל
באזרייבג'ן קיים Şaxta Baba (סבא חורף), ובארמניה Dzmer Pap (סבא חורף).


סנייגורצ'קה , "עלמת החורף", נכדתו של דוד מורוז והמלווה שלו, אינה מגיעה מהפולקלור הסלאבי אלא מוזכרת ברוסיה לראשונה בספרות המאה ה-19. היא הופיעה  ב-1869, במעשייה שפרסם אפאנסייב בקובץ נוסף. מקורה של המעשייה כנראה בפולקלור הגרמני, שהם היא נודעת כ-Schneekind (ילדת השלג). בגרסא זו, זוג איכרים ללא ילדים יצר בובת שלג שקמה לחיים. היא גדלה ומשחקת עם ילדות ביער שמזמינות אותה לקפוץ מעל מדורה קטנה, סנגורצ'קה לא מספיקה להשלים את הקפיצה - ונעלמת בענן של קור. 


Victor Vasnetsov, Snegurachka, 1889



בגרסא אחרת, היא בתם של מלכת האביב ודד מורוז,  וכמהה לחברה אנושית. היא גדלה כרועת צאן בשם לל, אך לבה אינו מסוגל לאהוב. אמה מרחמת עליה והופכת את לבה לאנושי, אולם כשסנגור'צקה מתאהבת לבה מתחמם והיא נמסה. 
הסיפור על סנגורצ'קה זכה לעיבודים במוסיקה קלאסית, בלט ואופרות. 
עם התהוותו של דד מורוז כדמות מרכזית בנובי גוד, צוותה אליו סנגור'צקה , ועד היום שניהם חלק בלתי נפרד מהחג. 


סרטון על דד מורוז

הסוג השני בפולקלור הסלאבי הוא חגיגות עממיות ופסטיבלים, נוצריים לכאורה אך עם שורשים פגאניים מובהקים.
אחד החגים הפגאניים הפופולריים שנחגג עד היום, הוא המאסלניצה 
חוגגים אותו בשבוע השביעי שלפני הפסחא, בתחילת הקיץ (מרץ) והוא מסמל את נצחון השמש על החורף.
המאכל המסורתי הוא בליני, בלינצ'ס/פאנקייק אשר עשוים מביצים חמאה וחלב (מאסלה=חמאה ברוסית) , צורתם העגולה והזהובה מתקשרת לשמש שעומדת במרכז החג. אחד המנהגים של החג - שריפת בובת קש בשם Lady Maslenitsa, מניחה שזה קשור לפולחן האש של פרון.

Boris Kustodiev, Maslenitsa, 1919





צד נוסף בפולקלור הסלאבי הוא האמנות העממית שיש כמעט לכל רוסי בבית - כלי עץ מצוירים בדוגמאות אורגניות



כלים אלה נקראים "חאחלאמה" והם הופיעו לראושנה במחצית השנייה של המאה ה-17 באיזורים הכפריים. החאחלאמה כמעט ונעלמה בתחילת המאה ה-20, אך חזרה בגדול בשלטון הסובייטי.

וכמובן, איך אפשר בלי המטריושקה (שמשום מה מתעקשים לקרוא לה כאן "בבושקה") , הבובה בתוך בובה בתוך בובה...



 
סט המטריושקות הראשון גולף בעץ ב-1890, ע"י ואסילי זבוידוצ'קין,  לפי עיצוב של סרגיי מאלויטין שהיה צייר עממי.
להפתעתי גיליתי כי מקור המטריושקות נמצא ביפן! בבובות עץ דומות שהאמן ראה באי הונשאו, וכנראה היו בובות בדמות בודהה שנכנסו אחת אל תוך השנייה (fukuruma).. מצחיק שהן נחשבות לאמנות הרוסית הכי מוכרת , גם היום אך למעשה היא לא רוסית בכלל. מה שבטוח, העיצוב האורגני הוא רוסי טיפוסי.
לובה מהבלוג המקסים Fashion Tails כתבה פוסט על עיצוב רוסי , ממליצה לכם להציץ.
מקווה שנהניתם מהפוסט , כמובן שעולם הפולקלור הרוסי עשיר מאוד וקשה להציג הכול בפוסט אחר, אבל מקווה שפתחתי לכם צוהר לעולם הקסום הזה.

כמו תמיד אשמח לתגובות ולמנוים חדשים :-)

נ.ב. כפי שאתם בוודאי כבר יודעים, אני בוגרת תואר ראשון מצטיינת של החוג לתולדות האמנות בעברית. כרגע אני בשנה א' של תעודת הוראה . אני מחפשת עבודה -  אם שמעתם על מישהו שמחפש מורה לתולדות האמנות (עדיף באיזור ירושלים), אשמח מאוד אם תודיעו לי :-) מבטיחה שיהיו לי את השיעורים הכי מעשירים וכיפים בבית הספר. 

יום חמישי, 2 בינואר 2014

ההשפעות האמנותיות על סדרת סרטי "שר הטבעות"

טרילוגיית "שר הטבעות" נכנסת לטופ 5 של הספרים והסרטים האהובים עלי. את "ההוביט" קראתי בחטיבת הביניים ואת שר הטבעות בתיכון, קצת אחרי שיצא הסרט האחרון בסדרה. העולם המופלא שיצר טולקין ליווה אותי שנים רבות אחרי וכמובן שכשיצא "ההוביט", רצתי לבית הקולנוע והתרגשתי מאוד לחזור לארץ התיכונה.
גם לפיטר ג'קסון של "ההוביט" , קשה להתעלות על פיטר ג'קסון  מטרילוגיית "שר הטבעות"  וגם אני כמו הרבה אחרים לא מבינה למה היה צריך למרוח ספר צנוע וחביב לשלושה סרטים בומבסטיים ולשלב דמויות שלא ממש התקיימו במקור. יחד עם זאת, הסרט מקסים, מרהיב ומרגש וחוזר לעולם האסתטי הכל כך מזוהה עם "שר הטבעות".

 לרגל יציאת הסרט השני בטרילוגיית "ההוביט", בפוסט הזה אחקור את הארץ התיכונה ואנסה להבין מהיכן הגיעו ההשראות לספריו ולסרטים של פיטר ג'קסון שהתבססו עליהם, ולהראות שגם כאן, עולם האמנות נוכח בצורה משמעותית ביותר.

~ Legend ~



אבל לפני הכול כמה המלצות לסרטים וספרים ברוח הפוסט: 
שלישיית ספרי שר הטבעות + ההוביט , שלישיית סרטי שר הטבעות (בגרסא המורחבת), שלישיית סרט ההוביט (בגרסא המורחבת), ספר שמוקדש לאמנות בשר הטבעות וספר שמוקדש לאמנות בהוביט, 
מארז יצירות אחרות של טולקין כולל הסילמריליון וארבעה ספרים נוספים שחוקרים את המיתוסים והפולקלור שעליהם מתבססת סדרת "שר הטבעות" 

(מי שלא מצליח לראות, נא לכבות את הAdBlock ודומיו) 






מחבר "שר הטבעות", "ההוביט" "הסילמריליון" ואחרים הוא ג'ון רונלד רעואל טולקין (3 בינואר 1892 - 2 בספטמבר 1973), סופר ובלשן אנגלי. טולקין שימש כפרופסור ללשון אנגלית עתיקה ופרופסור לאנגלית מודרנית ולספרות אנגלית באוניברסיטת אוקספורד.
את "ההוביט" פירסם ב-1937,  נימת הספר כוונה לילדים אולם טולקין צוטט באמרו שהספר לאו דווקא נכתב עבור ילדים אלא נוצר יותר מתוך העניין שלו במיתולוגיות ואגדות. הספר מתאר את מסעו של בילבו בגינס, הוביט חביב יחד עם חבורת גמדים אשר מבקשת להביס את הדרקון סמואג שהשתלט על עירם ועל אוצרותיהם.


המהדורה הראשונה של הספר, מ-1937 באיורו של טולקין עצמו.



לצד השפעה ניכרת מכותבים של המאה ה-19 כמו ויליאם מוריס וס.ר. קרוקט,  טולקין מאוד הושפע בכתיבתו גם מהתרבות הגרמאנית ומהמיתולוגיה הנורדית : שמות הדמויות שנלקחו מנורדית העתיקה:
Fili, Kili, Oin, Gloin, Bifur, Bofur, Bombur, Dori, Nori, Dwalin, Balin, Dain, Nain, Thorin Oakenshield ו-Gandalf

שהיו במקור: Fíli, Kíli, Oin, Glói, Bivör, Bávörr, Bömburr, Dori, Nóri, Dvalinn,Bláin, Dain, Nain, Þorin Eikinskialdi and Gandálfr. דמותו של גאנדלף התבססה על ראש האלים הנורדיים, אודין. טולקין עצמו תיאר את גנדלף בכתביו כ-"Odinic wanderer".

 1901,Odhin , Johannes Gehrts

גנדלף


הופעתם של טרולים, אלפים גובלינים וגמדים  מגיעה מהפולקלור הגרמאני (בנוסף לאורקים, שמבוססים על שדים שנקראים כך ב"ביוולף")

John Bauer, Trolls, 1915

File:John Bauer 1915.jpg


אגב, לפי ג'ון ט. רטליף שכתב על "ההוביט", ייצוגם של הגמדים בספר הושפע מטקסטים מימי הביניים לגבי העם היהודי וההיסטוריה שלו.  מאפייני הגמדים שנושלו ממולדתם העתיקה בהר הבודד, ואשר חיו בין קבוצות אחרות תוך שמירה על תרבותם נגזרים מייצוג היהודים בימה"ב. הטבע המלחמתי שלהם נובע מייצוגם בתנ"ך. לוח השנה של הגמדים משקף את לוח השנה היהודי שמתחיל בסוף הסתיו.
האם זה אומר שהדרקון סמואג הוא בעצם סוג של טיטוס שגנב את אוצרות בית המקדש?

הגמדים, כפי שתוארו בסרט הראשון בטרילוגיית "ההוביט", פיטר ג'קסון, 2012.

 שמות האתרים בספר והשימוש במפות שמלוות את הסיפור מגיעים גם הם מהסאגות הנורדיות. השפעה מרכזית נוספת הינה הפואמה האנגלית העתיקה "ביוול"ף , ובתוכה דמות הדרקון האינטילגנטי שחוזרת ב"הוביט" כסמואג. (ביוולף עובד גם לסרט נהדר, ממליצה) 

הפוסטר של הסרט "ביוולף", 2007.



טולקין השתמש במפות בספר  ב-רונות, אותיות אנגלו-סקסוניות שחזרו גם בסדרת "שר הטבעות".



File:Hobbit runes.png





בין 1937-1949,  כתב טולקין את ההמשך ל"הוביט", שלושה ספרים בסדרת "שר הטבעות". בספרים אלה פיתח טולקין את רעיון הטבעת שהוזכרה ב"הוביט" - בספר המקורי ההוביט בילבו בגינס מצא טבעת קסמים במערותיו של גולום והצליח "לזכות" בה כשהערים על גולום במשחק חידות.

קטע מתוך "ההוביט", פיטר ג'קסון, 2012






ב"שר הטבעות" הטבעת הופכת למרכז העלילה, כשמסתבר שמדובר בטבעת שאוגרת בתוכה כוח רב ומסוכן ועל כן יש להשמידה במקום בו היא נוצרה - במורדור, מקום מושבו של לורד האופל סאורון, אשר חישל את הטבעת ונוצח בעבר אבל צובר כוח מחדש.

הפתיחה של הסרט הראשון בסדרת "שר הטבעות" מסבירה את הרקע לסאגה




מי שנבחר לערוך את המסע למורדור הוא לא אחר מאחיינו של בילבו בגינס, פרודו. אליו מתלווים חברו הטוב סאוייז גאמג'י ודודניו מרי ופיפין, כולם הוביטים מהפלך (The Shire), בהמשך החבורה פוגשת באראגורן שומר היערות ויורשו של המלך איזילדור שניצח את סאורון לראשונה, בורומיר הלוחם (AKA נד סטארק) האלף לגולאס והגמד גימלי.

לפי חוקרים, אחת ההשראות ל"שר הטבעות" נעוצה ביצירה מוסיקלית - הסיפור אשר במרכזו טבעת קסמים הנותנת כוח לעונד אותה מגיע ממחזור האופרות האפי של המלחין הגרמני ריכארד ואגנר, Der Ring des Nibelungen ("טבעת הניבלונגים"). מחזור המתבסס עצמו על אפוס גרמאני בשם Nibelungenlied.
באפוס מסופר על מאבקיו של הגיבור הגרמני המושלם זיגפריד, רציחתו ונקמתה האכזרית של אלמנתו גרימהילדה ברוצחיו.

יצירתו של ואגנר, כוללת ארבע אופרות אותן כתב במשך 26 (!) שנים. הסיפור סבוך למדי ומתבסס בחלקו גם על האפוס הגרמאני המקורי ועל מיתולוגיה נורדית וגרמאנית, אולם המוטיב המרכזי הוא טבעת קסומה אשר באמצעותה יוכל מי שעונד אותה לשלוט בעולם ויחד עם זאת תמיט עליו אסון.  אחד הקטעים המפורסמים ביותר מהאופרה הוא מעוף הואלקיריות, ישויות מהמיתולוגיה הנורדית שאוספות את נשמות החללים בשדה הקרב ומביאות אותן אל הואלהאלה, ההיכל שמיימי.




יחד עם זאת העלילה של טולקין שונה לחלוטין משל ואגנר וגם הרבה יותר אופטימית.
רבים טוענים כי התקופה בה טולקין כתב את הספרים, מלחמת העולם השנייה, השפיעה על העלילה. הטבעת היא למעשה פצצת האטום, כוחות האופל הם הנאצים ובעלות הברית הם אחוות הטבעת. טולקין הכחיש מכל וכל אלגוריות אלה וטען כי כל קורא רשאי לפרש את הסיפור בהתאם לתקופה ולזמן בו הוא חי. ובאמת, המאבק בין הטוב לרע, האמונה ברוח האדם ובערכי החברות הם נושאים נצחיים שרלוונטיים גם בתקופתנו ויהיו רלוונטיים גם בעתיד. 

ב-2001 הבמאי הניו זילנדי פיטר ג'קסון שחרר את הסרט הראשון בטרילוגיית "שר הטבעות", ובשנים לאחר מכן שיחרר את ההמשכים (2002, 2003) כאשר כל סרט התבסס על כל אחד משלושת הספרים בהתאמה. ההפקה המרהיבה התבססה על כתביו של טולקין כמובן, כשהדמויות והמקומות בסרט נאמנים לתיאורם בספרים.




התקופה בספר, שנתנה את הטון להרבה יצירות פנטזיה שנכתבו אחריה, היא יקום פנטסטסי שמאופיין כימי ביניים מוקדמים לפי התלבושות והנשקים, אך כמובן לא כולל מאפיינים נוצריים (לא במובהק..) אלא פאגאניזם ופולקלור. טולקין עצמו השווה בכתביו בין הלבוש והנשקים של הארץ התיכונה לימי הביניים ולשטיחי קיר מהמאה ה-11 בשם Bayeux Tapestry

File:Normans Bayeux.jpg

הדמויות השונות מגיעות כאמור ממיתולוגיות צפוניות בעיקרן ועיצובם בסרט נשען על תיאורם בספר בתוספת השפעות מעולם האמנות.



ב-1997 ג'קסון החל  לעבוד על הסטוריבורד של הסרט יחד עם שני מאיירי קונספט שעליהם ביסס הרבה מהעיצוב האמנותי בטרילוגיה (וגם ב"ההוביט" אחר כך) - אלן לי וג'ון הו. ניתן לראות את הדמיון הרב בין איוריהם לסצנות ספציפיות בסרט

John Howe



מתוך הסרט הראשון









מתוך הסרט הראשון



Alan Lee




מתוך הסרט השני 







מתוך הסרט הראשון




אנו רואים שהעולם הטולקינאי המופלא קם לתחייה בסרט באמצעות מאיירים שציירו בהשראת הספרים. כל הנופים המרהיבים נמצאים במולדתו של ג'קסון - ניו זילנד (והצלחת הסרטים הגדילה את כמויות התיירים במדינה במאות אחוזים).

לי יצר את הארכיטקטורה באתרים רבים בסרט, בינהם -  Helm's Deep,  MoriaEdoras, Minas Tirith, Bag EndMinas MorgulCirith Ungol  Barad-dûr.


לפי לי, ריוונדל היא שילוב בין "מקדש יפני, לפרנק לויד רייט"





1935, Frank Lloyd Wright, Fallingwater





Japan ,Kongō Sanmai-in's tahōtō

File:Kongosanmaiin Tahoto.JPG


ניתן לראות השפעה מאוד חזקה של סגנון האר-נובו בעיצוב משכנם של האלפים, ובכל מה שקשור אליהם.
Art Nouveau  שנקרא גם Jugendstil התפתח בצרפת בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הסגנון הפופולארי (גם כיום) שלט בכל תחומי העיצוב והאמנות והתאפיין בקווים מעוגלים והשפעות אורגניות (פרחים, עלים וכו') והתפשט לכלל אירופה וארה"ב. אחד האמנים הבולטים בסגנון זה הוא הצ'כי אלפונס מוחה  

Alphonse Mucha - 

Seasons


Alphonse MuchaAlfons Maria Mucha. La Plume


תכשיטי אר נובו

Amazing pendant from the 20's, showing a Girl Blowing Bubbles...
René Lalique of Art Nouveau Jewelry

Art Nouveau jewelry by Georges Fouquet


עיצוב אר-נובו

Barcelona, Antiga Hidroelèctrica de Catalunya. Architect: Arnau Calvet i Peyronill
Beautiful: Barcelona - Arcs 010 f: Antiga Hidroelèctrica de Catalunya. Architect: Arnau Calvet i Peyronill


Gaudi, Casa Mila

Dit is in Casa Mila. Deze deur en ramen lijken op vergroeiingen van takken. De natuur is de inspiratiebron


Gaudi, Casa Batllo, Barcelona

This is the exterior of Casa Batllo, Barcelona, an apartment building designed entirely by Gaudi and considered his masterwork.

עיטור אר-נובו

Art Nouveau panel detail



האמנות העדינה של האר נובו והאהבה לטבע התאימו מאוד להלך הרוח של האלפים האציליים ואכן, ההשפעות הסגנוניות בסרט ניכרות בתכשיטים, בנשקים  ובתלבושות שלהם לצד העיצוב של ריוונדל.



Lord Elrond: Hugo Weaving - Australian actor in Lord of the Rings movies















עיצובה של מיינאס טירית' לוקח  השראה מהר סיינט מישל, ו-הקתדרלה באאכן



Palatine Chapel in Aachen




הר סיינט מישל




לי זה הזכיר את התיאור של ברויגל למגדל בבל

Pieter Bruegel the Elder, The tower of Babel, 1563

Pieter Bruegel the Elder - The Tower of Babel (Vienna) - Google Art Project - edited.jpg



עיד המתים מושפעת מפטרה שבירדן




פטרה, ירדן


File:Petra Jordan BW 36.JPG


השפעה אמנותית מעניינת היא על ה- Grey Havens , המקום אליו גנדלף, בילבו ופרודו עוזבים בסוף הטרילוגיה.
ההשראה לעיצוב מגיעה מהאמן הבריטי ג.מ.ו. טרנר שפעל במאה ה-19 ונודע בזכות ציוריו הדרמטיים מלאי הצבע והרגש, בעיקר של הים הסוער.



J.M.W. Turner, Wreckers Coast of Northumberland, ca. 1836
File:Wreckers Coast of Northumberland Joseph Mallord William Turner.jpeg

אלן לי היה גם זה שיצר את שטיחי הקיר באדוראס ואת הציור בריוונדל בו נראה איסילדור מביס את סאורון





הציור מצויר בסגנון רומנטי של המאה ה-19 ומזכיר ציורים של התנועה הפרה-רפאליטית. באופן כללי, יחד עם השפעות אר -נובו, בעיצוב האלפים ועולמם ישנן גם השפעות פרה-רפאליטיות מובהקות.

Edmond Blair Leighton, The Accolade, 1901







ההוביטים עוצבו בהשראת אנגלים כפריים מהמאה ה-18

English Peasants




אפשר למצוא הקבלות אמנותיות בסצנות ז'אנר מהתקופה מצרפת ובאמנות צפונית

Norbert van Bloemen, Peasant Family Sitting at a Table, 1700

File:Norbert van Bloemen - Peasant Family Sitting at a Table - WGA02295.jpg


ההוביטים


מקום משכנם של ההוביטים (שזו אגב, מילה שטולקין המציא) הוא הוביטון, כפר ירוק ונחמד שמזכיר כפרים אנגליים באיזור בו טולקין גר בילדותו. בכדי להפוך את הוביטון למקום ריאליסטי ככל הניתן, צוות המעצבים שתל צמחייה ועיצב מבנים שנה מראש (!) בכדי שתהיה צמיחה והתיישנות טבעית.
hobbiton new zealand aka The Shire ;)

כאמור, ההיסטוריה של הגמדים על פי טולקין לוקחת השראה מההיסטוריה של העם היהודי. העיצוב שלהם לעומת זאת הגיע מהמקורות הגרמאניים בהם תוארו גמדים כיצורים נמוכים ומזוקנים. בעוד שאצל האלפים העדינים שלט האר-נובו, ניתן לשייך את הגמדים לסגנון הארט-דקו הגיאומטרי שמשליך על עיסוקם ככורים ובנאים ומתבטא בעיצוב משכנם ונשקיהם. ארט-דקו הוא סגנון עיצובי שפרח משנות ה-20 של המאה ה-20 ודעך במלחמת העולם השנייה. הסגנון הושפע מההתפתחות התעשייתית והטכנולוגית שבין שתי מלחמות העולם והתאפיין בצורות גיאומטריות, בניגוד לאר-נובו האורגני והמעוגל. בנוסף, ניכרות השפעות מסופוטמיות , בייחוד בפסלים המזוקנים שמזכירים לי את הפסלים של המלכים האשורים.

The Fellowship enters Moria - Boromir:

Moria's wall




http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20130318193220/lotr/images/b/b6/Erebor_gate.jpg

That is the best Gimli face ever


ארט-דקו

Art Deco door handle


Art Deco building detail -...


❤ -  Art Deco building facade. Chicago



Art Deco Window



אמנות מסופוטמית 

Human-headed winged bull and winged lion (lamassu), Neo-Assyrian ca. 883–859 B.C. Mesopotamia, Nimrud ancient Kalhu

Human-headed winged bull and winged lion (lamassu), Neo-Assyrian   ca. 883–859 B.C.   Mesopotamia, Nimrud (ancient Kalhu)

בני האדם בספר ובסרט, בייחוד בני רוהאן, מתבססים ברובם על האנגלו-סקסונים, שבטים גרמאניים שהיגרו לבריטניה בראשית המאה ה-5 לספירה, והיוו בסיס להתפתחות הממלכה האנגלית העתידית.  לא מפליא שכן טולקין עצמו התמחה בחקר תרבות זו. אהבתו לתרבויות עתיקות ניכרת היטב בעיצוב הדמויות ובהמצאת שפות יחודיות לעמים השונים בספרים. השפעות חזותיות נוספות בעיקר על בני גונדור הם נשקים ושריונים גרמניים מהמאה ה-16.





Boromir of Gondor, Sean Bean...


Maximilian armour, German, early 16th century




רוהאן


Middle-earth:  King Theoden (Bernard Hill) of Rohan, the land of the horse lords,





Anglo Saxon , Sutton Hoo Helmet



Anglo saxon necklaces


Anglo saxon necklaces



Pendant Anglo-Saxon, 7th century The British Museum



York helmet Anglo Saxon
York helmet Anglo Saxon




עוד אתר מעניין הוא Argonath ,  או "עמודי המלך", שני מוניומנטים בדמותם של המלכים העתיקים של הארץ התיכונה. הם נמצאו בגבולה הצפוני של גונדור, עדות לגדולתה של הממלכה בימים העתיקים יותר. 
השם הוא בשפת האלפים, סינדרין אותה הגה טולקין בעצמו ומקורו מגיע כנראה בהשראת המיתוס היווני על יאסון והארגונאטים



הפסלים מרשימים מאוד ומזכירים לי מוניומנטים מהעת העתיקה וזה גם מה שמעצבי הסרט התכוונו לעורר בצופים - זיהוי פסלים עתיקים ומוניומנטים מהסרט כארכיאולוגיה ממשית של תרבויות שהתקיימו במציאות (יוון העתיקה, מצרים העתיקה, מסופוטמיה וכו'). 

את הפסל הענקי של זאוס ששכן במקדש שלו באולימפיה ב-432 B.C ולצערנו לא שרד.


פסלי פרעונים ממצרים העתיקה שקיימים גם היום
Temple of Abu Simbel


עוד פסל ענקי שמתחבר לי לפסלים האלה הוא הפסל של ישו בברזיל, פסל ארט דקו בגובה 30 מטרים ששוכן בריו דה ז'ניירו ובנייתו הסתיימה ב-1931. 

File:Cristo Redentor Rio de Janeiro 4.jpg


בעיני, הפסלים של ארוגנאת' משלבים בין השפעות פיסול עתיק לבין ארט-דקו, ופרה-רפאליטיות.

האורקים עוצבו כהיברידים של בני אדם עם צבועים וחיות אחרות וגם כמובן בהשראת איורי הקונספט של לי והו

LOTR - ORC


עיצובו של גולום, בין השאר, לקח השראה מהזמר איגי פופ (!)
תוצאת תמונה עבור ‪iggy pop and gollum‬‏


כל הנשקים, השריונות, האביזרים השונים נעשו במיוחד בשביל הסרט לפי תיאורי הספרים של טולקין ואיורי הקונספט ונעשתה עבודה מדהימה לחלוטין. 

סרטון על Weta workshop  שאנשיה יצרו את כל האביזרים בסרט


ה-טבעת, נעשתה על ידי צורף וקדמו לגרסא הסופית 15 טבעות שונות. מסתבר שבסופו של דבר היא עוצבה בהשראת טבעת הנישואים של אחד המפיקים של הסרט (!)


התלבושות המרהיבות הם גם חלק מרכזי בעיצוב כמובן, כתבתי על ההשפעות שלהם אבל אני ממליצה לצפות בסרטון הבא בו המעצבת מסבירה על תהליך העבודה שלה . מעניין לראות שגם היא הושפעה מאד מאיורי הקונספט של לי והו. שיש קשר בין תלבושות האלפים לתלבושות המכשפים, והתלבושת של אראגורן וגנדלף "מיושנות" בכדי להתאים לדמויות הנודדות האלה. 



ב-2012, לאחר שנים של מאבק על זכויות היוצרים של הספר, שחרר פיטר ג'קסון את הסרט הראשון בטרילוגיית "ההוביט". כפי שאמרתי, היה זה מהלך די משונה מכיוון שהספר הרבה יותר קצר מ"שר הטבעות" ומשום כך גם יש פחות מה לספר בשלושה סרטים. במקור גיירמו דל טורו, הבמאי של הסרט המופלא "המבוך של פן" היה אמור לביים אך העניין לא צלח. גם הפעם ג'קסון ביים וביסס את עלילת הסרטים על "ההוביט" כמובן, יחד עם תוספות שטולקין כתב בספר השלישי של "שר הטבעות" ( "שובו של המלך" ).
מבחינה חזותית מדובר בחזרה טוטאלית לעולם של "שר הטבעות" (מה שכמובן מאוד משמח) וגם לרבים מהשחקנים המקוריים, יחד עם שחקנים חדשים. על אף שינוים בעלילת הספר, הוא נהדר והקאסט מצוין ולכן אני ממליצה למי שעוד לא צפה בסרט להשלים חסכים.




היריעה רחבה מאוד ואני ממליצה לכל מי שמתעניין בנושאים הללו לצפות בכמה שיותר סרטונים בסגנון אלה שהעליתי כאן. מקווה שבכל זאת הצלחתי להציג את ההשפעות האמנותיות הנפלאות שיש בסרטים הללו , אשמח לתגובות שלכם!

נסיים עם הפסקול האדיר של הטרילוגייה






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...