יום שבת, 2 בפברואר 2013

מאן ריי ו-Hurts

את האמן והצלם מאן ריי גיליתי עוד בתקופת התיכון דווקא בשיעור צרפתית, בו הכירה לנו המורה היקרה קלודין, סופרים ואמנים שונים כחלק מההכנה לבחינות הבגרות.

מאן ריי שנולד ב-1890, פעל ברוב שנותיו בפריז, אך לא היה צרפתי אלא יהודי ממוצא רוסי שמשפחתו היגרה לניו יורק. שמו המקורי היה עמנואל רדניצקי ולאחר שמשפחתו שינתה את שם משפחתה לריי כדי להתרחק מהאנטישמיות, עמנואל אימץ שם זה יחד עם כינוי החיבה שלו "מאני" ליצירת שמו המסחרי ששימש אותו מאז, עד כדי שהתכחש שנולד בשם אחר.

מאן ריי כונה "האוננגרדיסט היהודי הראשון" ; לאחר שלמד אמנות והתמקד בציור מספר שנים, חלה נקודת מפנה בחייו כשפגש את הדאדאיסט מרסל דושאן. דושאן הכיר לו את תנועת הדאדא - תנועה אוונגרדית  אמנותית שמקורה באירופה,  ונוצרה בתגובה לזוועות מלחמת העולם הראשונה. העקרון שעומד מאחורי הדאדא הוא שלילה של העולם סביבם- אנטי - הגיון, אנטי-ממסד ובעיקר אנטי-אמנות כפי שהכירו אותה עד אז : יציאה נגד הקאנון האמנותי, טכניקות אמנותיות שלאו דווקא יצרו יש מאין אלא השתמשו בקיים ליצירת אמנות חדשה - מונטז', אסאמבלאז', קולאז' ורדי מיידס , יצירות בהן ההומור הינו מרכיב מרכזי כמו גם לעג ליצירות אמנות חשובות כמו המונה ליזה, לה צייר מרסל דושאן שפם וכמובן להטלת ספק בממסד האמנותיו והמוזיאלי  כשדושאן הציב משתנה בגלריה וקרא לה "המזרקה".

לאחר מעברו לפריז, בירת האוונגרד של אותה תקופה, פיתח את יכולותיו כצלם כשהשתמש בטכניקות צילום חדשניות כמו סולריזציה ו"העמדה עליונה" אשר יצרו צילומים אמנותיים, מוזרים ובאווירה חלומית שבגללה נחשב מאן ריי ל"צלם הסוריאליסט הראשון". לא בכדי, הסוריאליסטים נמשכו לעבודותיו של מאן ריי עקב הטכניקה המעניינת וערעור המציאות שנוצר ביצירותיו. מאן ריי היה גם המתעד הרשמי של האמנים הסוריאליסטיים ויצירותיהם.


 




מרסל דושאן בצילומו של מאן ריי כדמות הנשית הפיקטיבית "רוז סה לה ווי"




 




ב-1925 יצר את הרדי-מייד Object to be destroyed , מטרונום שאליו מחובר צילום של עין אנושית. בהפעלת המטרונום, העין נעה מצד לצד ועוקבת במבטה אחר המתרחש.  היצירה יועדה להיות כ"עד שקט" המתבונן בריי בעבודתו בסטודיו.  באחת מהגרסאות של היצירה, צורפו הוראות להכנתה , לפיהן יש להצמיד תמונת עין של "מישהו שהיה אהוב אך לא נראה עוד" לכדי יצירת זכרון חי, של מישהו שכבר לא בין החיים או שרחוק ממך אבל נוכחתו נשארת והוא צופה בך.




כפי שרומז שמה, היא אכן נהרסה ב-1957 אך שוכפלה בעותקים רבים מאז.

יצירה זו מופיעה בקליפ של Better than love  מ-2010 של הצמד הבריטי Hurts .

Hurts  הוא צמד סינת' פופ חתיכי ממאנצ'סטר שפרץ ב-2010 עם אלבום הבכורה Happiness  אשר כלל המון סינגלים מעולים שהצליחו גם ברדיו הישראלי כמו Wonderful life, Stay, Sunday ולוו בקליפים מסוגננים ויפייפים (הם גם הגיעו להופעה בתל אביב). אגב, האלבום כלל שיתוף פעולה נחמד עם קיילי מינוג והצמד גם עשה קאבר לאחד השירים היותר טובים שלה .

Better than love היה הסינגל והקליפ הראשון שהוציאו Hurts,  ולמרות הסאונד האייטיזי המובהק של הלהקה, הקליפ התקיים בכלל בתקופה אחרת, רחוקה מהאייטיז.
הקליפ מתאר מעין סטודיו לריקוד אליו נכנסים חברי הלהקה . במקום נמצאים מורה לריקוד וקבוצת נשים שלבושה בבגדי גברים.
האנדרוגניות של הנשים והאווירה ההדוניסטית הזכירה לי מאוד קברט גרמני, ואת תקופת רפובליקת ויימאר ששלטה בגרמניה בין שתי מלחמות עולם, תקופה שעומדת במרכזה של המחזמר המעולה "קברט"  (והסרט המבוסס עליו).


לייזה מינלי ב"קברט":


מרלן דיטריך:
 תמונות מהקליפ:







ב-00:53 מופיעה תמונה לשבריר שנייה על הפסנתר לצדו מתיישב אחד מחברי הצמד. לאחר פענוח ארוך למדי, הצלחתי לגלות שמדובר בעטיפה של חוברת תווים נדירה מאוד מתחילת המאה ה-20. ליצירה קוראים : 
Eternelle Folie - Eternal madness (slow waltz) by YK Nazare-Aga/Pierre d'Amor



בתרגום לעברית "שגעון נצחי" . 

במקביל מוציא הסולן את המטרונום של מאן ריי ומניח אותו לתקתק בסטודיו 




מה שמתקשר לנרטיב בקליפ - נראה שמרכזו של הקליפ הוא בזכרון האובססיבי של הסולן מאהובה בעברו שהייתה רקדנית.  הוא ממולל בידיו לכל אורך הקליפ סרט סאטן של נעלי בלט ובוחן את הרקדניות שרוקדות למענו בסטודיו ומחפש אותה שם.





הבחירה דווקא ביצירת אמנות זו בקליפ אינה מקרית - גם אצל מאן ריי נמצא הזכרון במרכז היצירה, כשהעין מסמלת מישהו אהוב שכבר לא נמצא אתנו. כנראה העין בקליפ היא של אותה רקדנית אהובה מהעבר.
גם במילים של השיר ישנה התייחסות לכך
?Have you forgotten what she looks like?Or do you only see what you want to believe

יכול להיות שהבחירה דווקא בתקופת של רפובליקת ויימאר קשורה להקבלתה להיווצרות היצירה של מאן ריי, שתיהן התרחשו בשנות ה-20 של המאה ה-20. ויכול להיות שזו סתם בחירה סגנונית.

קליפ יפה מאוד, מסוגנן מאוד, ואחרי שמבינים את הנרטיב גם מרגש במיוחד.

אשמח לתגובות ומנוים חדשים :-)




4 תגובות:

  1. מצויין.
    כל הכבוד וברכות על ההשקעה והחיפושים גם בדברים הקטנים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! אם אהבת אשמח אם תהפוך\תהפכי למנוי\ה . ההרשמה מאוד פשוטה למעלה מימין ברובריקת "קוראים" .

      מחק
  2. אני כרגע בלונדון, מתקיימת כאן תערוכה של מאן ריי ברויאל אקדמי ורציתי לקרוא על מאן ריי. ניסחפתי בקריאת הבלוג אם כי לא הבנתי בתחילה מה קרה למאן ריי שהתחלף פיתאום בקליפ. כשחזרתי לראש הבלוג היה ברור. כתיבה סוחפת ומעניינת. יפה החכמתי. כול הכבוד!

    השבמחק
    תשובות
    1. ואו, יש לי מגיבים מחו"ל :) תודה רבה, שמחה שאהבת! מזמינה אותך להרשם כמנויה ולהמשיך להתעדכן

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...