יום שבת, 20 ביולי 2013

משחקי הכס - ניתוח אמנותי

פוסט זה יחרוג מעט מהנושא הקבוע של הבלוג - הוא לא ידבר על השפעות אמנותיות בקליפים אלא בסדרת טלוויזיה שהפכה מזמן לתופעה בינלאומית. הסדרה היא "משחקי הכס" שמשודרת בארץ ב-YES ובחו"ל ב-HBO.
אל הסדרת  המדהימה התוודעתי קצת באיחור, לפני כשנתיים. הסדרה, שהתחילה ב-2011 מבוססת על סדרת הספרים של ג'ורג' .ר.ר. מרטין, "שיר של אש ושל קרח" שתורגמו גם לעברית (ולשמחתי יש לי את כולם כך שאני ממלאת את החסך בקריאה עד העונה הבאה).

*יהיו פה כמה ספוילרים, לשיקולכם*

הסדרה מספרת את סיפורו של יקום מידיאוולי (ימי ביניימי) פנטסטי ובו שבע ממלכות. היא מתקיימת בתקופת קץ עידן קייצי ארוך במיוחד, ומחולקת למספר קווי עלילה שונים. קו העלילה הראשון מתמקד בקורות בתי אצולה השקועים במלחמה על כס הברזל של שבע הממלכות; קו העלילה השני מגולל את האיום מפני החורף המתקרב ומהיצורים האפלים מהצפון שמגיעים איתו; הקו השלישי מגולל את ניסיונה של הנסיכה יורשת העצר, האחרונה בשושלת שלה, לשוב אל הממלכה מגלות במזרח ולכבוש את הכתר מחדש.

למרות שמדובר בפנטזיה, ההשפעה המידאוולית ניכרת היטב-הסופר אף לקח השראה ממספר אירועים הסטוריים מהתקופה, הבולט בהם הוא מלחמות השושנים, שהתרחשו באנגליה במאה ה-15. על הכתר נלחמו שתי משפחות עיקריות - משפחת יורק (סטארק?) ולנצ'סטר (לאניסטר?) . המלחמות שהיו עקובות מדם וכללו תככים ומזימות בדיוק כמו ב"משחקי הכס" נקראו "מלחמות השושנים" בגלל סמלי הבתים - שושנה אדומה לבית משפחת לנצ'סטר ולבנה ליורק.

מעניין שסמלי הבתים בסדרה, מושפעים ככל הנראה ממשפחות לנצ'סטר ויורק האמיתיות. הורדים בסדרה משויכים לבית משפחת טיירל, שחברו ללאניסטרים שסמלם הוא אריה.

סמלה של משפחת לנצ'סטר היה ורד אדום, ובמוזאיקה שנמצאת בעיר לנצ'סטר באנגליה נראה סמל המשפחה יחד עם דמות אריה, ממש כמו האיחוד בין טיירל ללאניסטאר.




לכל מי שמתעניין במקורות ההיסטוריים של הסדרה, אני מאוד ממליצה לקרוא את הכתבה הבאה, שמשווה בין מאורעות ודמויות בהיסטוריה, לאלה בסדרה. כך למשל ריצ'ארד השלישי תואר מצד אחד כאדם חכם, מעוות וגיבן (טיריון) אבל גם סאדיסט אכזרי (ג'ופרי).






 הנרי השביעי שהיה יתום מאב שב מן הגלות וכבש את מקומו של ריצ'ארד השלישי (דאינריז), והקים שושלת מלכים חדשה כשאשתו אליזבת ילדה לו את הנרי השמיני (שגם לו יכולה להיות השפעה על ג'ופרי כמלך אכזרי).




הנרי השביעי הגיע משושלת טיודור שסמלה כלל....דרקון








סרסיי היא אליזבת וודויל, היפה והקרה שפיתתה את המלך אדוארד הרביעי. וודויל נודעה בכך ששמה את עצמה ומשפחתה מעל כולם, בדיוק כמו סרסיי, וגם היא סבלה מבגידותיו המרובות של בעלה.
דמותה של וודויל מופיעה בסדרה "המלכה הלבנה" של ה-BBC (המבוססת על ספריו של פיליפה גרגורי) שמתארת את מלחמות הורדים.




סאנסה כנראה מבוססת על דמותה של אליזבת מיורק, אמו של הנרי השמיני. לאחר שריצ'ארד השלישי הדיח את משפחתה מכס המלוכה, הנרי השביעי התחתן איתה כדי להמשיך את השושלת המלכותית (לאליזבת היה זכות לכתר כיורשת החוקית). כלומר, השידוך בין אליזבת להנרי היה בדומה לנישואיהם המיועדים של ג'ופרי וסאנסה שהיו נישואים פוליטיים לכל דבר. בניגוד לג'ופרי וסאנסה, נכתב כי שררה בין אליזבת להנרי השביעי אהבה.





 מעבר לעלילה, המידאוליות מתבטאת בתפאורה ובעיצוב האמנותי וגם בלבוש (נושא עליו כותבת בהרחבה זוהר חברתי בפוסט משלה). הארט דירקטור מספר על תהליך העבודה שלו :






הנה סרטון נוסף של אחת המעצבות שמספרת על תהליך העבודה




שני המעצבים מספרים שעולם ההשראות שלהם רחב ולאו דווקא מושפע רק מתקופה או תרבות אחת.
למעשה, כל סט של תפאורה הוא בעל השפעות אמנותיות ייחודיות משלו:

וינטרפל:
מקום מושבם של אנשי הצפון ושל משפחת סטארק ובראשה אדארד (נד) סטארק מושל הצפון. בתחילת העונה הראשונה נקרא סטארק ע"י המלך המכהן, רוברט באראת'יון, להיות יד ימינו ולעבור יחד עם משפחתו אל קינגסלאנדינג (מושב המלך).
וינטרפל מעוצבת בהשפעה מידיאוולית ברורה. היא נמצאת בצפון האפל והקר, ובאיזשהו מקום זה גם מתאים לתדמית של ימי הביניים כתקופה חשוכה בהיסטוריה. תקופה בה התפשטו האמונות הפגאניות, הכשפים, וספרי המטיילים המלאים ביצורים פנטסטיים. בני הצפון מאמינים באלי הטבע ומתפללים לעצים, מה שבהחלט מתאים לפגאניזם התקופתי.
מבחינה אמנותית-היסטורית אני חושבת שתושבי וינטרפל הכי קרובים לעמים הקלטים שישבו במערב אירופה של ימה"ב לפני הכיבוש של האימפריה הרומית. גם לדרואידים, הכהנים של הקלטים היו עצים מקודשים והם האמינו ברוחות הטבע, בדיוק כמו בוינטרפל.

הקלטים יצרו מלאכת מחשבת במתכת ועטרו את כלי העבודה בדגמים גיאומטריים ואורגניים לצד דמויות בעלי חיים ולעיתים רחוקות בדמויות אדם. עם התפשטות הנצרות הקלטים יצרו את צלב האבן התלת ממדי והמעוטר המזוהה עמם עד היום. 

אמנות קלטית








סיכה קלטית




סיכת ימין המלך של נד סטארק (שאמנם מגיעה מקינגס לאנדינג, אבל מזוהה עם נד לאורך כל העונה הראשונה. כך שבעיני הדמיון הקלטי לא מקרי. באופן כללי סיכות מימה"ב נראו כך)




וינטרפל מבפנים, אפלה וקודרת. הפיתוחים על הקיר מזכירים מאוד אמנות קלטית



צלב קלטי



גם אזכורים של אמנות ימה"ב נוכחים בסדרה, וניתן לראותם במערת הקבורה של וינטרפל





פסל בדמותה של ליאנה, אחותו המנוחה של נד סטארק




פסל קבורה מהמאה ה-14, בריטניה


[Late-C14-Memorial,-St-Mary,-Melton-Mowbray,-Leicestershire.jpg]



מעניין שהנוכחות הבולטת של עורבים בסדרה ובייחוד בוינטרפל ובמשמר השחור, מגיעה גם היא מהמיתולוגיה הקלטית, בה עורבים נקשרו למלחמה ולמוות. אגב, במיתולוגיה הוולשית קיים אל בשם "בראן" שמשמעותו בוולשית "עורב", מה שמסביר את החלומות של בראן בסדרה.

עורב קלטי מהמוזיאון הבריטי


מתוך הסדרה, העורב בעל שלוש העיניים






מבחינה אדריכלית, הטירה של וינטרפל מזכירה מבצרים צלבניים








1031,Krak des Chevaliers Castle-Fortress




או טירות בריטיות מימי הביניים

Dover castle, 12 century




קינגסלאנדינג:
מקום מושבו של המלך ומשפחתו  נמצא דרומית לוינטרפל ובניגוד לו מעוצב בצורה רנסאנסית יותר. מושב המלך הוא מקום חם, עשיר וצבעוני. הדבר מתבטא הן בבגדי המשפחה המלכותית והן בעיצוב האמנותי.

מבנה הארמון מזכיר קצת מבנים גותיים בגלל הצריחים שלו, אבל בסך הכול מדובר בארמון פנטסטסי למדי שקשה לשייך לתקופה בהסטוריה





עיצוב הפנים עשיר וצבעוני, בניגוד לקדרות של וינטרפל  ומלא בעיטורים ושטיחי קיר עם סצינות קרב/ציד שמאפיינות בעיקר את המאות 15-16

  סצינת ציד על שטיח קיר


סצינת ציד על כסא




פרט מתוך שטיח קיר מהמאה ה-15
1495,The Hunt of the Unicorn




קארת':
בעונה השנייה אנו מתוודעים לעיר האקזוטית קארת' שמזכירה את פרס העתיקה. עיצוב אוריינטליסטי אבל עם פרסקאות רנסאנסיים (בגלל העומק והפרספקטיבה, בניגוד לעיטוריות השטוחה של ימה"ב). הטווס בציור ובעיצוב האמנותי (פסלים של טווסים) מסמל אקזוטיקה.

מאחורי הקלעים עם פסל טווס שמיועד לקארת'


ציורי קיר בקארת'





מאפיין נוסף של ימה"ב הוא העיסוק ביצורים פנטסטסיים - דרקונים, חדי קרן ושלל מפלצות. עיסוק זה הגיע עוד מעת העתיקה דרך ימה"ב כחלק מהמיתוסים של העמים העתיקים, והתפשט בספרי טבע שהפכו לפופולריים מאוד בימה"ב ותעדו לכאורה מסעות בארצות רחוקות ומפגשים עם יצורים פנטסטסיים.
הדרקון למשל, שמאוזכר הרבה ה"משחקי הכס", הגיע במקור מהמיתולוגיה היוונית ובימה"ב הפך לסמל הרוע בנצרות. הוא הונצח בסיפורים על קדושים שהביסו דרקונים, כמו ג'ורג' הקדוש  שתואר רבות באמנות.


ג'ורג' הקדוש מנצח את הדרקון, המאה ה-15




מכיוון שהיקום של "משחקי הכס" מושפע מאוד מהמיתולוגיה הימי בייניימית, לא פלא שהדרקונים משחקים בו תפקיד מרכזי.

הדימוי של דאינריז טארגאריין כאם הדרקונים שמניקה אותם כשהם בוקעים (תיאור שמופיע בספר אבל לא בסדרה),  מזכיר מאוד איור של כתב יד איטלקי מהרנסאנס.למרות שכאן האישה היא פרסוניפיקציה של איטליה, ההקשר שונה לחלוטין ויש רק דרקון אחד. אין לי מושג אם הסופר הושפע מהדימוי הזה, אבל בתור השראה חזותית כללית זה די דומה.



דאינריז טארגאריין





אזכור אמנותי קצרצר נראה בפרק כשרוז נרצחת על ידי המלך ג'ופרי הנאלח, בצורה סאדיסטית לחלוטין. הוא קושר אותה ויורה בה חיצים. התנוחה שלה מזכירה מאוד את התיאורים הרנסאנסיים והבארוקיים של סבסטיאן הקדוש.


Guido Reny, The martyrdom of Saint Sebastian, 1616




לא ברור אם הדמיון הוא קריצה מכוונת לחובבי אמנות כמוני, או שיטת עינוי שרירותית של ג'ופרי.

עוד אזכור למרטיר נמצא בסמל של בית בולטון, שהוא איש צלוב על צלב בצורת איקס. כולנו זוכרים את רמזי סנואו הסדיסט שעינה את ת'יאון גרייג'וי על צלב כזה. מסתבר שזו הייתה שיטת צליבה מקובלת בימה"ב ואחד משליחיו של ישו, הקדוש אנדרס, סיים כך את חייו.
(תודה לתום קליין על הטיפ)

ת'יאון גרייג'וי מעונה





Rubens, Peter Paul, The Martyrdom of St. Andrew, 1637




לבסוף, אזכור תרבותי נוסף קיים לדעתי בדמותה של המכשפה האדומה ובקשר שלה עם סטאניס. מהרבה הבחינות, הקשר הזה דומה לקשר בין המלך ארתור למכשפה (במקור טובה ובסיפורים מאוחרים יותר רעה) מורגנה לה פיי.

האגדות הארתוריאניות שנפוצו בבריטניה בימה"ב סיפרו על מעלליו של המלך ארתור ואבירי השולחן העגול, ובין השאר גם על מורגנה לה פיי, המכשפה שפיתתה אותו ללדת ילד מרושע שאחר כך תפס את מקומו.
מי שצפה בסדרה, מבחין בדמיון - המכשפה האדומה מפתה את סטאניס ללדת יצור שטני שהורג דווקא את אחיו רנלי, אבל באופן כללי מתנהגת כמו פאם פטאל הרסנית, בדומה למורגנה.

המקור של מורגנה לה פיי מגיע מהמיתולוגיה האירית, שמתחברת להשפעות הקלטיות בסדרה.
באמנות תוארה מורגנה כאישה יפה בעל שיער אדום, בדיוק כמו המכשפה האדומה בסדרה.


פרדריק סנדיס, מורגנה לה פיי, 1864.




ג'ון ספנסר סטנהופ, מורגנה לה פיי, 1880.


המכשפה האדומה





מקווה שעמדתי המשימה הלא פשוטה למצוא הקשרים אמנותיים ב"משחקי הכס", אשמח לשמוע הערות והצעות נוספות. וכמובן - אתם מוזמנים להרשם לבלוג ולדף הפייסבוק שלו.



למי שמעוניין לחקור את הסדרה במובן ההיסטורי, אני ממליצה מאוד גם על הבלוג הזה שמשווה בין אירועים ודמויות בהיסטוריה לבין מאורעות ודמויות בסדרה.

תודה רבה לחברתי טל שוטנשטיין על הרעיונות הטובים שתרמה לפוסט.

בפעם הבאה אחזור לנושא הרגיל של הבלוג והוא  השפעת אמנותיות בקליפים. ועד אז, המחווה הנהדרת של הסימפסונס לפתיח של משחקי הכס.





8 תגובות:

  1. תשובות
    1. תודה רבה :-) כיף לשמוע.

      מזמינה אותך להצטרף לדף שלי בפייסבוק ולקבל עדכונים / להרשם לבלוג כאן למעלה מימין

      מחק
  2. מעניין מאד, תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :-) מזמינה אותך להצטרף לדף שלי בפייסבוק ולקבל עדכונים / להרשם לבלוג כאן למעלה מימין

      מחק
  3. מעניין מאוד גם פה יש משהו דומה אך פחות מעמיק
    ABOUT FANTASY, ART AND GAMES OF THRONES
    http://endersgameroom.com/?lang=he

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :-) הלינק שנתת ממש נחדמ אבל זה יותר FAN ART, כלומר אמנות שנעשתה בהשראת הסדרה ולא השפעות אמנותיות חיצוניות...

      מחק
  4. סטאניס = דומה למילה היוונית למלחמת אחים.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...