יום שישי, 4 בינואר 2013

ריהאנה וקית' הרינג



לכוכבת הפופ ריהאנה יצאו עד עכשיו המון קליפים (יותר מ-30!) והיא בשטח רק משנת 2005, כך שההספק נאה מאוד. 
למי שחי במערה ולא שמע על ריהאנה - מדובר בכוכבת הפופ המצליחה ביותר בעולם כרגע שכאמור עומדת מאחורי להיטים רבים, בסגנונות שונים : היו לנו את הדאנסהול של ההתחלה, הבלדה המרגשתהמגה להיט עם נגיעות ההיפ הופ בשיתוף המנטור - ג'יי זי, הזליגה הראשונה לדאנס עם סימפול של מייקל ג'קסון, העמקה בדאנס ובאלקטרו בשיתוף פעולה עם קלווין האריס ועם דיויד גואטה  , רגאיי, שיתוף פעולה עם קולדפליי, ואת שיר השנה של גלגלצ לשנת 2012.. וזו רק רשימה חלקית...

גם המראה של ריהאנה משתנה מקליפ לקליפ , מה שהופך אותה לסוג של מדונה של זמנינו (אומרת את זה בצורה מאוד זהירה, כי אין ספק שמדונה תרמה יותר לעולם המוסיקה, האופנה והתרבות. אבל בעיני, ריהאנה בדרך ללהפוך לאייקון בסדר גודל של מדונה )




היו כמובן גם כמה שערוריות כמו האלימות שספגה מבן זוגה כריס בראון (שעכשיו הם שוב ביחד וחבל מאוד ) או תמונות עירום שצצות כל שני וחמישי,  אבל התכנסנו כאן כדי לנתח אמנותית את אחד הקליפים המצליחים של ריהאנה Rude Boy.

Rude Boy יצא ב-2010 ובסגנון שלו מחזיר את ריהאנה לימי הדאנסהול - רק בצורה מתוחכמת יותר. הקליפ היפה והצבעוני (וכנראה היחיד בעל השפעות אמנותיות ברורות אצל ריהאנה) מושפע בעיקר מהאמנות של קית' הרינג עם הבלחות של ז'אן-מישל באסקיאט.


קית' הרינג היה אמן אמריקאי שהתפרסם בשנות ה-80, כשפיתח סגנון ייחודי בהשפעת תרבות הרחוב בניו יורק.
הוא התחיל בתור אמן רחוב כשצייר על קירות הסאבויי בעיר. ציוריו התאפיינו בדמויות פשוטות בקויי מתאר עבים ובולטים ובצבעוניות חזקה.





 אחד הסמלים שאפיינו את הרינג באותה התקופה היה "התינוק הזוהר" (Radiant Baby)


מקור הדימוי נמצא בנצרות - הרינג גדל בבית פרוטסנטי והתחנך בתנועות נוער אוונגליסטיות. התינוק הזוהר מקושר לישו , ולכן נקרא "ישו הזוהר" בעבודות רבות שלו.  הוא תיאר את הדימוי כ"חוויה הטהורה והחיובית ביותר בקיום האנושי" . ביצירות רחוב רבות שלו, מיקם את "התינוק הזוהר" בסצינות נוצריות כמו לידת ישו, יחד עם מוטיבים מוכרים כמו האבוס, החכמים והכבשים




לאחר שהפך למוכר יותר ויותר והוזמן לצייר ברחבי העולם, התחבר הרינג עם אמנים מפורסמים אחרים כמו אנדי וורהול, ז'אן מישל באסקיאט (עליו בהמשך) ומדונה, לה אף עיצב ג'קט למסע ההופעות של Like a Virgin




החל מ-1985 החל לצייר על קנבס והמשיך בשיתופי פעולה עם מוסיקאים, אחת מהם הייתה גרייס ג'ונס שהרינג צייר בשבילה בקליפ של I'm not Perfect (שכולל הופעות אורח של אנדי וורהול (!) והרינג עצמו).
שיתופי הפעולה שלהם כללו גם יצירות בודי ארט כשהרינג צייר על גופה של ג'ונס.




הרינג פתח חנות בסוהו בניו יורק שמכרה מרצ'נדייז בהשפעת האמנות שלו , מהלך שמזכיר את זה של טקאשי מורקאמי היפני שכתבתי עליו בעבר .כשנשאל על המסחריות בעבודותיו ענה "החנות היא הרחבה של האמנות שעשיתי ברחוב ושוברת את הגבולות בין גבוה לנמוך"







באותה התקופה עבודותיו קיבלו פן חברתי יותר וביטאו נושאים כמו אפרטהייד, מודעות לאיידס ומגיפת הסמים.






הרינג היה הומוסקסואל מוצהר ופעל לקידום סקס בטוח, אולם ב-1988 אובחן כחולה איידס בעצמו.
את שנותיו האחרונות העביר בפעילות למען חולי איידס אחרים וביצירת אמנות שעוסקת במחלתו ובהתמודדתו עמה.
למשל ביצירה הבאה , Silence = Death שעסקה בחוסר המודעות לאיידס ולהגנה מפניו כשצייר קבוצת אנשים שסותמים אוזניים ופיות כשמעליהם משולש ורוד גדול - הסמל בו סימנו הנאצים במלחמת העולם השנייה את ההומוסקסואלים והלסביות, אותם רדפו.





ביוני 1989, צייר הרינג את יצירתו הפומבית האחרונה - ציור קיר על מנזר של כנסיית סן אנטוניו בפיזה, איטליה  ויצר 6 סרטוני אנימציה לרחוב סומסום האמריקאי, ששודרו שנה לאחר מותו.
הרינג מת ממחלתו ב-1990, אך יצירותיו הייחודיות והשפעתו הויזואלית ניכרים עד היום  - מה שמחזיר אותנו לקליפ של ריהאנה.

ריהאנה משתמשת בשפתה האמנותית של הרינג בצורה בולטת בקליפ ל-Rude boy , וכפי שראינו לא הייתה הראשונה שעשתה זאת (היי גרייס ג'ונס) , היא אף שיחזרה את הצילום המפורסם של הרינג שצילמה אנני ליבוביץ'







ולא רק בקליפ, כמו מדונה, ריהאנה לבשה ז'קט בהשראת הרינג (אמרתי לכם שהיא ממשיכת דרכה)



ושילבה את האמנות של הרינג בהופעות שלה (כאן מטקס פרסי ה-ECHO בברלין, 2010)






לבסוף, הבטחתי גם כמה מילים על ז'אן מישל באסקיאט. באסקיאט האמריקאי , כמו הרינג התחיל כאמן רחוב והתפרסם  לאחר מכן כשגיבש סגנון פרימיטיביסטי שעסק בעיקר בנושאים חברתיים. 
הוא התחבר עם וורהול ושיתף עמו פעולה במספר פרויקטים, כמו כן שיתף פעולה עם מוסיקאים כמו דיויד בואי ובלונדי (מבליח בקליפ של Rapture בתור הדיג'יי) . באסקיאט היה כוכב עולה בעולם האמנות בניו יורק של אותה התקופה, בדיוק כמו הרינג חברו. אולם באסקיאט היה מכור להרואין וההתמכרות החלה להשתלט על חייו, לאחר שחברו וורהול הלך לעולמו, באסקיאט התסגר יותר ויותר והתמכרותו לסמים החריפה, עד שמת ממנת יתר בהיותו בן 27 בלבד.

האמנות של באסקיאט התאפיינה באקספרסיוניזם מתפרץ, קווים גסים וצבעוניות עזה. המוטיב שחזר על עצמו בציוריו והפך לסמל שלו היה הכתר


וגם סמל זה מופיע ב-Rude Boy. כך שלמעשה, הקליפ הזה לא מושפע רק מהרינג, אלא מתכתב ככלל עם עולם אמנות הרחוב של שנות השמונים. יכול להיות שלא רק חזותית אלא גם עם המסרים הליברליים ששני אמנים אלה העבירו.

מה שהופך אותו בעיני לקליפ הכי מעניין של ריהאנה.




תהנו מהקליפ ומהשיר



וכרגיל, אשמח לתגובות ולמנוים חדשים (הצטרפו לבלוג כאן למעלה מימין) 

6 תגובות:

  1. הי, כיף ומעניין לקרוא, תתחדשי על הבלוג המקורי.
    בשבילי שפכת אור על ההיסטוריה האומנותית מאחורי הארט של הקליפ הזה. האמנות של קית' הרינג מוכרת לי לעומת הביוגרפיה שלו. מעניין אותי מה את חושבת על השימוש בדימויים האלה בקונטקסט של הקליפ הזה.

    מבחינתי, אפשר לעשות MUTE על המוזיקה כולה. למעשה, הוידאו הזה נראה כמו פלט של מכונה משומנת: לוקחים ביטים מאוסים, מפשיטים את הזמרת, רובוטית מין ללא עמוד, מילים לפנטזיה גברית מסחרית ואת כל זה מותחים על גבי ארט עם נושא אחיד משהו. ריקני ומשעמם להחריד.
    אם הארט פה מתכתב עם תרבות רחוב של שנות ה80, כל השאר מתכתב עם פורנו שוביניסטי של שנות ה2000. לא סקסי בכלל. מה שמשליך על ההקשר הפוליטי והאומנותי. הם פשוט לא שם, אבל מאחר והם מופיעים שם, השימוש בהם הופך ציני ומעליב.

    אשמח לשמוע דעתך,
    אלון

    השבמחק
  2. היי אלון

    תודה על תגובתך . אני שמחה שאהבת את הבלוג ואתה מוזמן לעשות מנוי כאן למעלה מימין כדי להשאר מעודכן.

    אני לא תמיד מעמתת את התוכן של השיר למראה של הקליפ כי בהרבה מקרים אין קשר אמיתי. הרבה פעמים במאים מנסים לייצר אווירה- במקרה הזה, אווירה צבעונית ושמחה שכנראה מתכתבת עם סצינת אמנות הרחוב של האייטיז בניו יורק. אבל אני בספק שיש קשר בין המילים הפרובוקטיביות של ריהאנה למסרים החברתיים של הרינג, אלא יותר התחברות אולי לעבודות המוקדמות שהיו יותר שמחות וצבעוניות.

    מעניין לקרוא מה הבמאית של הקליפ כתבה עליו בהקשר זה
    http://www.mtv.com/news/articles/1632688/rihanna-rude-boy-video-director-wasnt-trying-rip-anybody-off.jhtml

    השבמחק
  3. בלוג נפלא ומרתק!
    תודה

    השבמחק
  4. תודה רבה, אתה מוזמן לעשות מנוי כאן למעלה מימין ולקבל עדכונים למייל כל פעם שיוצא פוסט חדש

    השבמחק
  5. אני מצטרף לברכות של קודמי!
    בלוג חדשני, כתוב טוב, מעניין ומלמד!
    תודה רבה - זכינו!

    השבמחק
  6. תודה רבה גיא! כמו שכתבתי למעהל אני מזמינה אותך להרשם ולהשאר מעודכן.. אתן ספויילר קטן שהפוסטים הבאים יעסקו סקולדפליי, REM ו NEW ORDER :)

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...