יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

ביונסה ופיטר הוגו



ב-2011 הוציאה ביונסה (אחת הזמרות הנערצות עלי) את הסינגל הראשון מאלבומה הרביעי ("4") - "(Run the world (Girls". מלבד העובדה שזה שיר מאוד מגניב עם אחלה סמפול של מייג'ור לייזר ושביונסה נראית ורוקדת מצוין, הקליפ מעניין חזותית ומלא בסמלים.
הקליפ מתחיל עם ביונסה רוכבת על סוס שחור מעל מישור פתוח ונטוש, דימוי שמזכיר את הפסלים הקלאסיים של המצביא על הסוס.







בהמשך מופיעות סצנות של ביונסה עומדת על גבי רכב הרוס והיא מובילה צבא גדול של נשים במראה פוסט אפוקליפטי שמזכיר את סרט האייטיז "מקס הזועם".


נוף נוסף כולל שור גדול באמצע שדה הקרב (גרניקה?).





יש עוד כמה דימויים כמו אישה צלובה




או אישה שיוצאת מכלוב


שאולי מדברים על איזושהי גאולה נשית.

מאוחר יותר כוחות הגברים מגיעים, כשהשיר מתחיל, ביונסה מסירה את השריון שלה ומתעמתת עם הצבא הגברי. הקליפ מציג איזושהי מהפיכה חברתית שמגיעה לשיאה במלחמה בין המינים, כשברור לפי השיר באיזה צד הזמרת.

הקליפ מסתיים כשהנשים רוקדות ולבסוף עומדות מול הגברים, ובזמן שהן מצדיעות תולשת ביונסה את התג שהיה על אחד הגברים, כנראה המנהיג ושמחה אותו על עצמה, מה שנראה כמו אקט של נצחון.

באחת הסצינות נראית ביונסה מחזיקה צבועים בשלשלאות בהשפעה ברורה של עבודותיו של פיטר הוגו .


ב-2005 צילם הצלם הדרום אפריקני פיטר הוגו סדרת תצלומים בשם "The Hyena & Other Men". בסדרה תיעד הוגו חבורה של גברים ניגרים שנהגה להסתובב עם צבועים קשורים בשלשלאות. הצבוע הוא בעל חיים שאוכל נבלות. לכן נקשרו אליו בעיקר באפריקה אגדות לפיהן יש בכוחו להשפיע על רוחות המתים, לשדוד קברים ולגנוב ילדים.

לכן בגברים המחזיקים צבועים כחיות מחמד יש דבר מאוד מאיים ומיתי. לפי התקשורת המקומית, גברים אלה היו גובי חובות, עבריינים, סוחרי סמים ושומרי ראש. הם כונו "Gadawan Kura" - "מוליכי הצבועים".

לאחר שהוגו התלווה אליהם וצילם אותם, הוא גילה שמדובר בקבוצה שמורכבת מגברים, ילדה קטנה, שלושה צבועים, ארבעה קופים וכמה נחשים.

האנשים הללו היו למעשה נוודים, אמני רחוב שהשתמשו בבעלי החיים לצורכי בידור ולמכירת תרופות עממיות. תפיסת הצבועים ואחזקתם נעשתה לפי מסורת ארוכת שנים.
האנשים השתמשו בצבועים כמקור לפרנסה, ויחסם אליהם נע מחום לאכזריות.
הצילומים היפיפיים של הוגו מתעדים את המצב המוזר הזה בו אנשים מוליכים חיות פרא ברחובות. ולנוכח היחס אליהם, עולות הרבה שאלות מוסריות לגבי תפקידה של האמנות לתעד מקרים כאלה.
ואכן הסדרה זכתה גם לתרעומת מכיוון ארגוני בע"ח. בתגובה לכך , כתב פיטר הוגו : "השאלה בלבלה אנשים. התגובות שלהם תמיד היו כרוכות בסוגיות של הישרדות כלכלית. לעתים רחוקות מישהו מביע דאגה רבה לרווחתם של היצורים. האירופים תמיד שואלים רק על רווחת בעלי החיים, אבל השאלה הזאת מפספסת את הנקודה. במקום זאת, אולי, אנחנו יכולים לשאול למה השחקנים האלה צריכים לתפוס חיות בר כדי להתפרנס. או מדוע הם בקשיים כלכליים ונדחקו לשולים. או מדוע ניגריה, היצואנית השישית בגודלה בעולם של נפט, נמצאת במצב כזה של אי סדר."

הנה מספר צילומים מהסדרה:







בראיון לניו יורק פוסט, המפיקה של הקליפ טענה שביונסה מעולם לא החזיקה את הצבוע (הדבר נעשה בהדמיית מחשב) ושלאף אחד לא היה מותר להיות על סט כאשר הצבוע מצולם. על הסט הוחזקו שני צבועים אבל השתמשו רק באחד ולא כבלו אותם בשלשלאות עקב חוקים נוקשים. המפיקה הוסיפה: "הם בעצם בעלי החיים הכי הקשים לצילום, והמסוכנים ביותר, ולכן צריך להיות מאוד זהירים. אנחנו בעצם שכפלנו אותם והוספנו את השלשלאות.".


בפוסט מאוד מעניין על הקליפ הזה, גיליתי שהוא מלא בסמלים שקשורים במהפיכות חברתיות :


מכונית עם סמל האוניברסיטה בקהיר, ממנה יצאו סטודנטים רבים למחות במהפיכה במצרים.



באותו הפריים בנו ביונסה עומדת עם הצבועים, מופיע מאחוריה שלט דרכים לעיר טבליסי, בירת גיאורגיה. רפרנס למהפיכה שהתחוללה שם ב-2003




בעיני יש ניגוד מאוד חזק בין הנוודים הניגרים שנאלצים להתהלך עם הצבועים לפרנסתם, לבין ביונסה, האישה העשירה מארה"ב שמחזיקה צבועים עם שמלת קוטור.

השילוב עם השלט של טבליסי מעורר שאלות חדשות.

אם קיים כאן מסר חברתי נסתר? מה הקשר בין הצבועים לגיאורגיה? האם ביונסה מצרה על מצב הניגרים ודווקא בגלל זה יוצרת את הניגוד בינה לבינם?




ליוצרי הקליפ הפתרונים











תגובה 1:

  1. ליטל בעיני המסר החברתי ממש לא נסתר :)
    סממנים של עוצמה: (הסוס, הצבועים)
    +סממנים של גאולה: (צליבה, כלוב פתוח)
    +סממנים של מהפכה: (המכונית, השלט)
    =
    מהפכת העצמה הנשית!
    (מה שמתאים מאוד למילות השיר...)

    אחלה פוסט!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...