יום רביעי, 15 במאי 2013

ניתוח חזותי של Depeche Mode- Walking in my shoes

מזמן לא כתבתי והסיבה היא העיסוק הרב שלי בהרצאות לאמנים שיזמתי בירושלים, לשמחתי ההרצאה הראשונה עברה בהצלחה והשנייה תהיה ב-27.05 ותעסוק בהתנהלות בירוקרטית לאמנים, נושא מאוד חשוב ומעניין.
מזמינה את כולכם להגיע.

לאחר שלהקת Depeche Mode  הגיעה שוב להופיע בארץ בשבוע שעבר, החלטתי להקדיש לה פוסט .

קצרה היריעה מלהכיל כמה להקה זו חשובה, משפיעה ומצוינת . אבל בכל זאת, כמה מילים עליה למי שלא מכיר :
הלהקה נוסדה באסקס, בריטניה ב-1980. היא עברה כמה גלגולים עד שהגיעה לגרעין החברים הבסיסי של דייב גאהן הסולן, מרטין גור  כותב השירים העיקרי והגיטריסט ואנדרו פלטשר הקלידן.  בשנותיה הראשונות היה חבר בה גם  ווינס קלארק, שלימים עזב את הלהקה והיה חבר בהרכבים אחרים כמו Yazoo ו-Erasure.

שמה של הלהקה נלקח ממגזין אופנה צרפתי שמשמעותו "מברק אופנה", (Dépêche-mode) הסגנון המוסיקלי שלה התחיל כסינת' פופ אייטיז מתקתק עם להיטים כמו Just can't get enough   , אך עם השנים הסגנון הפך לקודר יותר ונע בין רוק -ניו וייב-ואלקטרו.  כמה דוגמאות ללהיטי הלהקה -Personal Jesus, Precious,  ,Enjoy the Silence, Home, Dream on, FreeLove   ועוד רבים אחרים. מה שמדהים זה שדפש מוד פועלים עד היום ורלוונטים מתמיד, משחררים אלבום כל כמה שנים ואף פעם לא נשמעים כמו להקה מזדקנת ופאתטית.  דוגמא לכך היא Heaven,  שיר נהדר מאלבומם האחרון. הלהקה השפיעה על אינספור מוסיקאים, בינהם הפט שופ בויז ו-Hurts  עליהם כתבתי בעבר.

כמו השירים שלהם, גם הקליפים של הלהקה משובחים ומעניינים. Depeche Mode  עבדה עם במאים שונים במהלך הקריירה אבל אין ספק  שהבולט והמרכזי שבהם הוא הצלם והבמאי אנטון קורבין, ששיתף פעולה גם עם U2 ו-Coldplay.
קורבין ביים ללהקה קרוב לעשרים קליפים, בינהם של להיטי ענק כמו Enjoy the Silence ו-Personal Jesus.

את הקליפים שלו אפשר לאפיין כמאוד אסתטיים, סינמטים ומושפעים מעולם הקולנוע, הספרות והאמנות. 

אחד הקליפים המיוחדים ביותר שביים קןרבין עבור הלהקה הוא של השיר Walking in my Shoes מ-1993 שנכלל באלבום Songs of Faith and Devotion.

הקליפ מבוסס על הפואמה האפית מהמאה ה-14, הקומדיה האלוהית מאת דנטה אליגיירי.
הקומדיה האלוהית מספרת בגוף ראשון את מסעו של המשורר שמוצא את עצמו תועה ביער אפל לעבר שלוש ממלכות המתים, במהלך השבוע הקדוש (מיום השני הקדוש עד חג הפסחא) של אביב 1300. המשורר מלווה בגיהנום ובכור המצרף במשורר הרומי ורגיליוס ומדריכתו בגן עדן היא ביאטריצ'ה, אידאל האישה המושלמת ואהובת נעוריו של דנטה. הדמויות הנוספות בעלילה הם אנשים שמתו עד אותה שנה, חלקם דמויות ביצירות ספרותיות.
היצירה מלאה בתיאורים מפורטים של המדורים השונים בגיהנום על החוטאים ששוכנים בהם והעונשים שנגזרו עליהם.  כיאה לתקופה יש בקומדיה האלוהית פן דידקטי ונוצרי שאמור לחנך את המאמינים לחיות ביושרה ובהגינות.

גוסטב דיורה, מאייר צרפתי שפעל במאה ה-19, אייר בתחריטים את הקומדיה האלוהית ב-1857 בצורה מדהימה:








אם ביצירתו של דנטה החוטאים מוצגים באור רע והגיהנום כמקום נוראי שאף קורא בן התקופה לא ירצה להגיע אליו, ולכן כדאי שיהיה נוצרי טוב ומסור, הקליפ של Depeche Mode
 הולך לכיוון השני שבו החטא לא נוראי כל כך:

הקליפ נפתח בחברי הלהקה שנמצאים בפינות חשוכות, שיכולות לייצג את היער האפל בתחילת יצירתו של דנטה. דימויים אלה חוזרים לאורך הקליפ מספר פעמים.






עד מהרה מופיעים שתי דמויות בתלבושות דתיות, שכנראה מייצגות את זוג האוהבים דנטה וביאטריצ'ה. הם נמצאים ביחד עם דייב גאהן הסולן, למרגלות הר שעליו שביל שמוביל לטירה.
הדבר נראה כמו הדרך שמובילה לגן העדן כשבתחתיתה נמצא הגיהנום.



דנטה נראה גם מעיין בספר - אולי ביצירה שלו או בתנ"ך?




בקליפ מופיעה מספר פעמים דמות של ציפור עם מקור ארוך ומעוקל





הציפור הזו חוזרת גם בעטיפה של הסינגל





כדי להבין מה הציפור הזו מייצגת, צריך לראות מה המקור החזותי שלה.
לאחר שחקרתי את הנושא, גיליתי שהמקור שלה הוא לא אחר מיצירה של הירונימוס בוש, עליו כתבתי כאן.

הציפור מופיעה בצדה השמאלי התחתון של היצירה פיתויו של אנטוניוס הקדוש מ-1500. היא נושאת מכתב לאנשים שנמצאים מתחת לגשר. הכובע המחודד שלה מזכיר לי כובע יהודי , אות קלון אנטישמי אותו נאלצו לחבוש היהודים בימי הביניים. גם צבע הבגד שלה, אדום, מיוחס לחוטאים (מריה מגדלנה) . אולי המקור הארוך והמעוקל הוא רמז לאף יהודי?
דימוי היהודי כציפור מזכיר לי גם מאוד את הגדת ראשי הציפורים שנכתבה בסביבות 1300 בגרמניה, ויש הטוענים כי הדימויים בהגדה, של יהודים עם ראשי ציפור וכובעים מחודדים הינם ביטוי לאנטישמיות.






כאן בגרסת הבובה שלה ניתן לראות טוב יותר את המקור האופייני 


בדומה לדנטה, גם יצירותיו של בוש עסקו רבות בנושאים של גן עדן וגיהנום, חסדים וחטאים. אני לא בטוחה שקורבין מזהה את הציפור עם דימוי היהודי החוטא, אך בוודאי מזהה אותו עם דמות חוטאת. ולכן הציפורים הללו מופיעות בגיהנום שבקליפ.
בהמשך, ביאטריצ'ה ודנטה נכנעים ליציריהם ומתנשקים, הם חוטאים והופכים מיד לציפורים בעצמם. הם מחליקים על הקרח למרגלות ההר, כלומר בגיהנום, ולעולם לא מגיעים לגן העדן הנכסף למעלה.
מעניין שביצירה המקורית של דנטה, הטרסה של החוטאים בתשוקה היא הקרובה ביותר לגן העדן. כלומר השניים היו קרובים מאוד לגאולה אבל בחרו בחטא במודע.




כפי שכתבתי, קיימים כאן נושאים של גן עדן וגיהנום, חוטאים וצדיקים, החטא ועונשו. אולם בניגוד לדנטה, המסר שונה וניתן להבינו אם קוראים את מילות השיר


Now I'm not looking for absolution

Forgiveness for the things I do

But before you come to any conclusions

Try walking in my shoes

Try walking in my shoes


האדם ששר שמהווה גם את דנטה האלטרנטיבי והחוטא, אינו מבקש מחילה על חטאיו, הוא שלם איתם. הוא מבקש שלפני שישפטו אותו, שינסו לשים את עצמם במקומו ולהבין למה נהג כפי שנהג. כך שלמרות שדנטה וביאטריצ'ה בקליפ הפכו לציפורים חוטאות ולא עלו לגן עדן, לפחות הם מימשו את אהבתם ונשארו יחד.





תהנו מהקליפ ומהשיר




כמו תמיד אשמח לתגובות, הארות, הערות ומנויים חדשים. כאן בבלוג ובדף הפייסבוק. 



7 תגובות:

  1. פוסט לא פחות ממבריק!
    חיבתי העזה (שלא לומר אובססיה פסיכוטית) ללהקה המדהימה תמיד מעודדת אותי לחקור ולגלות יותר על הקליפים וההשראות של מר קורבין הגאון.
    זהו שיר מצוין מהאלבום האהוב עלי והשכלתי המון מהפוסט שלך! תודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :-) כיף לשמוע. אם יש לך עוד רעיונות לקליפים של דפש מוד עם הקשרים אמנותיים אשמח לשמוע. מזמינה אותך גם להצטרף לדף של הבלוג שלי בפייסבוק ולהשאר מעודכן.

      מחק
  2. מעניין מאוד ומשכיל.
    תודה רבה. אשמח לקרוא עוד חומרים שכתבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה רועי. מזמינה אותך לקרוא את שאר הפוסטים בבלוג ולהצטרף לדף שלי בפייסבוק :-)
      כרגע אלה החומרים שכתבתי (למעט חומרים אקדמיים שלא פרסמתי)

      מחק
  3. היי.
    ניתוח מדהים כול הכבוד לך על ההשקעה! וגם זה בהחלט מראה על ידע כללי מאוד נרחב.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :-) אני באמת מאוד משקיעה בכל פוסט.
      מזמינה אותך להצטרף לדף של הבלוג בפייסבוק ולקרוא את שאר הפוסטים שכתבתי :)

      מחק
  4. כיף. תודה!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...