האייטיז היו תקופה טובה למוסיקה, לקליפים, ולבגדים מוזרים שמתעקשים לעשות קאמבק כל שנה.
אני מאוד אוהבת את האייטיז. כל כך אוהבת שאפילו התחפשתי לעשור הזה בפורים לפני כמה שנים (עם חותלות ורודת וחולצה של WHAM)
עם זאת, איכשהו עוד לא יצא לי לבחון שום קליפ מהתקופה הצבעונית הזו , אז הנה פוסט האייטיז הראשון שלי. והלהקה שאדבר עליה הפעם היא New order קודש הקודשים של חובבי האייטיז המדופלמים ושל ההיפסטרים באשר הם.
New order נוסדה בבריטניה ב-1980 וקיימת עד היום (בהרכב משתנה). ההרכב המקורי כלל ברובו את יוצאי להקת Joy Division והקו המוסיקלי של הלהקה בשנותיה הראשונות להקת האם בקו הנקי הניו-וייבי והעגמומי שלו, בלי אלקטרו אבל עם בייס ליין בולט כמו ב-Ceremony. אולם, לאחר מספר שנים ובהשפעת סצינת המועדונים של ניו יורק, המוסיקה של New order הפכה רקידה יותר ושילבה ניו וייב, אלקטרו ודאנס.
בהתחלה יצא Temptation והראה את השינוי הסגנוני שהלהקה עוברת ואז הגיע הסינגל המצליח ביותר של הלהקה , Blue Monday שבקליפ השני שלו אעסוק הפוסט זה.
הקליפ הראשון של השיר נראה יותר כמו תקלה בטלוויזיה מאשר וידאוקליפ סטנדרטי , אבל זה לא הפריע לו להיות להיט מסיבות ענק. השיר יצא ב-1983 והיה זה ששם את הלהקה על מפת המוסיקה העולמית.
לאורך השנים הוציאה הלהקה שירים מעולים רבים כמו Bizzare love triangle שבטח רבים מכם מכירים דווקא בגרסא המקסימה הזו של להקת !Frente. וגם את הפייבוריט שלי (טופ 5 שלי בשירי אייטיז) , True Faith.
הקליפ השני של Blue Monday יצא ב-1988 ולכן גם נקרא Blue Monday 88, והיה למעשה רימיקס של לא אחר מקווינסי ג'ונס לשיר.
הקליפ מציג את חברי הלהקה בשלל סיטואציות מוזרות (נסקלים בכדורי טניס..) ובשילוב אנימציה מצוירת ביד ודימויים של כלב ויימרנר חמוד בפוזות של דוגמן.
את האנימציה יצר האמן רוברט בריר שהיה צייר פסל ויוצר סרטים אוואנגרדי.
כלב הויימרנר, פיי ריי, הוא למעשה כלבה וסלבריטי של ממש. היא מושא הצילום של בעליו - הצלם ויליאם ווגמן האמריקאי שהחל את דרכו האמנותית כצייר, וכשאימץ את כלבו הראשון קרא לו מאן ריי, ע"ש אמן הדאדא והסוריאליסט המעולה (שאעסוק בו בפוסט הבא - סקופ) . ווגמן החל לתעד את כלבו בתחילה בסרטוני וידאו ארט ואז בשלל צילומי פורטרט בהם כיכב הכלב בדמויות שונות, בצירוף אביזרים ותלבושות. חלק מהצילומים קורצים לתולדות האמנות.
הכלב מאן ריי אף נבחר ל"איש השנה" של מגזין ה-Village Voice ב-1982.
בהמשך אימץ את פיי-ריי וגם אותה צילם, ביחד עם הגורים שהמליטה. ומאז ממשיך ווגמן לצלם את השושלת של פיי ריי.
בסרטון הבא ווגמן מספר על עבודתו ועל אהבתו לכלביו ולצילום שלהם.
ועטיפות אלבומים
ב-1988 כאמור, שילב את פיי ריי בקליפ של ניו אורדר ליצירת קליפ סוריאליסטי במיוחד והפך אותה לכוכבת פופ של ממש
אני מאוד אוהבת את האייטיז. כל כך אוהבת שאפילו התחפשתי לעשור הזה בפורים לפני כמה שנים (עם חותלות ורודת וחולצה של WHAM)
עם זאת, איכשהו עוד לא יצא לי לבחון שום קליפ מהתקופה הצבעונית הזו , אז הנה פוסט האייטיז הראשון שלי. והלהקה שאדבר עליה הפעם היא New order קודש הקודשים של חובבי האייטיז המדופלמים ושל ההיפסטרים באשר הם.
New order נוסדה בבריטניה ב-1980 וקיימת עד היום (בהרכב משתנה). ההרכב המקורי כלל ברובו את יוצאי להקת Joy Division והקו המוסיקלי של הלהקה בשנותיה הראשונות להקת האם בקו הנקי הניו-וייבי והעגמומי שלו, בלי אלקטרו אבל עם בייס ליין בולט כמו ב-Ceremony. אולם, לאחר מספר שנים ובהשפעת סצינת המועדונים של ניו יורק, המוסיקה של New order הפכה רקידה יותר ושילבה ניו וייב, אלקטרו ודאנס.
בהתחלה יצא Temptation והראה את השינוי הסגנוני שהלהקה עוברת ואז הגיע הסינגל המצליח ביותר של הלהקה , Blue Monday שבקליפ השני שלו אעסוק הפוסט זה.
הקליפ הראשון של השיר נראה יותר כמו תקלה בטלוויזיה מאשר וידאוקליפ סטנדרטי , אבל זה לא הפריע לו להיות להיט מסיבות ענק. השיר יצא ב-1983 והיה זה ששם את הלהקה על מפת המוסיקה העולמית.
לאורך השנים הוציאה הלהקה שירים מעולים רבים כמו Bizzare love triangle שבטח רבים מכם מכירים דווקא בגרסא המקסימה הזו של להקת !Frente. וגם את הפייבוריט שלי (טופ 5 שלי בשירי אייטיז) , True Faith.
הקליפ השני של Blue Monday יצא ב-1988 ולכן גם נקרא Blue Monday 88, והיה למעשה רימיקס של לא אחר מקווינסי ג'ונס לשיר.
הקליפ מציג את חברי הלהקה בשלל סיטואציות מוזרות (נסקלים בכדורי טניס..) ובשילוב אנימציה מצוירת ביד ודימויים של כלב ויימרנר חמוד בפוזות של דוגמן.
את האנימציה יצר האמן רוברט בריר שהיה צייר פסל ויוצר סרטים אוואנגרדי.
כלב הויימרנר, פיי ריי, הוא למעשה כלבה וסלבריטי של ממש. היא מושא הצילום של בעליו - הצלם ויליאם ווגמן האמריקאי שהחל את דרכו האמנותית כצייר, וכשאימץ את כלבו הראשון קרא לו מאן ריי, ע"ש אמן הדאדא והסוריאליסט המעולה (שאעסוק בו בפוסט הבא - סקופ) . ווגמן החל לתעד את כלבו בתחילה בסרטוני וידאו ארט ואז בשלל צילומי פורטרט בהם כיכב הכלב בדמויות שונות, בצירוף אביזרים ותלבושות. חלק מהצילומים קורצים לתולדות האמנות.
הכלב מאן ריי אף נבחר ל"איש השנה" של מגזין ה-Village Voice ב-1982.
בהמשך אימץ את פיי-ריי וגם אותה צילם, ביחד עם הגורים שהמליטה. ומאז ממשיך ווגמן לצלם את השושלת של פיי ריי.
בסרטון הבא ווגמן מספר על עבודתו ועל אהבתו לכלביו ולצילום שלהם.
ב-1989 יצר סדרה של סרטונים בכיכוב כלביו ל"רחוב סומסום" האמריקאית
הנה אחד מהם
לרוב לוקח לווגמן לצלם תמונה אחת במשך שבע שעות, שדורשות אינספור שכנועים והזזות שותפיו ההולכים על ארבע.
יש בעבודות שלו המון הומור שנובע בעיקר מהניגוד שנוצר בין הטכניקה וההעמדה האמנותית שמחקה לפעמים יצירות מפורסמות לבין הפרצוף החמוד של הכלבים שנראים לא כל כך מודעים למצב.
בנוסף לצילומים והסרטונים, ווגמן יצר גם ספרי ילדים מצליחים בשיתוף כלביו
בנוסף לצילומים והסרטונים, ווגמן יצר גם ספרי ילדים מצליחים בשיתוף כלביו
לוחות שנה
ועטיפות אלבומים
הציניקנים יגידו שווגמן עושה הון מכלביו, ואכן אין ספק שהוא מרוויח טוב מהעסק. אבל זה ממש לא לב הענייו, ווגמן באמת ובתמים אוהב מאוד את כלביו וטוען כי גם הם, מאוד אוהבים להצטלם ונהנים מתשומת הלב הרבה שמורעפת עליהם.
ממליצה לכם לראות את הראיון הבא שהעניק לרגל פתיחת תערוכת רטרוספקטיבה של צילומיו עם פיי ריי כדי להבין את הקשר המיוחד שלו עם הכלבים (עד כדי כך שעבר לגור בבית בכפר למענם) .
בתמונה - ווגמן והכלבים
בתמונה - ווגמן והכלבים
ב-1988 כאמור, שילב את פיי ריי בקליפ של ניו אורדר ליצירת קליפ סוריאליסטי במיוחד והפך אותה לכוכבת פופ של ממש
לכו אמצו כלב, ויימראנר או כל גזע אחר. זה יעשה לכם ולו טוב. ואולי אפילו תצלמו אותו ותהפכו לווגמן הבאים...
נ.ב. ושוב תודה לשרי חברתי היקרה על הטיפ.
אשמח לתגובות ומנוים חדשים